Blog

Klein en sportief: verkoop nieuwe Opel Corsa GSi van start

Opel Corsa GSi 503379 0

  • µKrachtige motor: turbolader voor een excellente gasrespons en trekkracht
  • Wendbaar weggedrag: OPC-chassis afgesteld op de Nürburgring Nordschleife
  • Een lange traditie: eerste Opel Corsa GSi debuteerde 1988 met 100 pk

Met zijn turbo motor en zijn OPC-chassis is de Opel Corsa GSi een machine voor de echte kenners. De nieuwkomer maakt indruk met zijn ultranauwkeurige OPC-chassis – voor een uitstekend rijgedrag en korte remafstanden. Na de Insignia is de Corsa het tweede GSi-model op de markt. De Corsa GSi wordt aangedreven door Opels pittige 1.4-liter turbomotor met 110 kW/150 pk en een koppel van 220 Nm (brandstofverbruik[1] l/100 km: 8,0-7,7 in de stad; 5,5-5,1 buiten de stad; 6,4-6,1 gecombineerd; 147-139 g/km CO2 gecombineerd). In combinatie met een kort schakelende zesversnellingsbak is de viercilindermotor indrukwekkend pittig in de tweede en derde versnellingen, en valt hij op door zijn maximale koppelbereik van 3.000 tot 4.500 t/min.

Deze kleine knaller uit Rüsselsheim trekt dus niet alleen bijzonder snel op (van 0 naar 100 km/u in slechts 8,9 seconden), maar maakt ook indruk met zijn opvallende elasticiteit: het kost hem een luttele 9,9 seconden om in vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u te gaan. De maximumsnelheid bedraagt 207 km/u. De sportieve Corsa GSi kan nu worden besteld voor € 21.355 (aanbevolen verkoopprijs inclusief btw).

Opel Corsa GSi 503698 0

Het OPC-chassis en de remschijven met rode remzadels werden afgesteld op het legendarische racecircuit van de Nürburgring “Nordschleife” door Volker Strycek, Director Performance Cars & Motorsport bij Opel. Wendbaar weggedrag en korte remafstanden zijn gegarandeerd, zeker in combinatie met de optionele 18-inch lichtmetalen velgen met 215/40 ZR18-banden met extra veel grip.

Opel Corsa GSi 503383 0

Het atletische design van de nieuwe Corsa GSi vult zijn sterke prestaties perfect aan: grote luchtinlaten, sculpturale motorkap, opvallende achterspoiler en nauwkeurig gemodelleerde zijdrempellijsten. Vooraan wordt de robuuste Opel GSi-voorpartij gekenmerkt door de grote grille met honingraatmotief en de centrale Opel-bliksem, gedragen door twee vleugels. Ook de zijspiegelbehuizingen in een sportieve carbonlook springen in het oog. De GSi is een atleet in hart en nieren. Dat wordt visueel bevestigd door de grote met chroom omringde designelementen die horizontaal verbonden zijn met zwarte dwarsstukken vooraan en de opvallende zwarte dwarsbalk op de motorkap. Het bruisende design valt ook op wanneer je de auto van achteren bekijkt. De opmerkelijke spoiler op de rand van het dak zorgt voor extra neerwaartse druk, en de sportieve, verchroomde uitlaatpijp zit vervat in het opvallende design van de achtershort in de kleur van de carrosserie.

Opel Corsa GSi 503380 0

Maar ook vanbinnen straalt de Corsa GSi sportiviteit uit, zeker wanneer het sportstuur, de leren versnellingspook en de aluminium pedalen gecombineerd worden met de optionele sportzetel van Recaro.

Sportieve GSi’s maken deel uit van een lange traditie bij Opel. De eersten die het adrenalineniveau deden stijgen, waren de Manta GSi en de Kadett GSi (115 pk uit 1,8 liter) in 1984. De 2,0-liter DOHC-motor met 16 kleppen leverde slechts vier jaar later 150 pk aan in de Kadett 2.0 GSi 16V. Ook in de eerste Astra was deze motor beschikbaar.

De Corsa GSi-familie ging in 1988 van start met de Corsa A met 100 pk (nu een felbegeerde klassieker) en kende een voorlopig einde met de Corsa D in 2012. Maar nu is de Corsa GSi dus helemaal terug.

[1] Waarden gemeten volgens WLTP en omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron, opel .media

Opel breidt benzinemotorportfolio uit voor Insignia-vlaggenschip

  • 1.6 Direct Injection Turbo met benzineroetfilter (GPF) voor Opels vlaggenschip
  • Verkrijgbaar in modellen Grand Sport, Sports Tourer en Country TourerOpel Insignia Country Tourer 500781 1
  • Keuze tussen handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak
  • Nieuwe generatie infotainment systemen
  • Prijzen vanaf € 36.700 inclusief btw voor Insignia Grand Sport

Opel kreeg al meer dan 155.000 bestellingen binnen voor de Insignia en het merk breidt het motoraanbod van zijn vlaggenschip nu uit met de nieuwste versie van zijn 1,6-liter benzinemotor met directe injectie gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. Vanaf deze zomer is de 1.6 Direct Injection Turbo verkrijgbaar in de Insignia Grand Sport, Insignia Sports Tourer en Insignia Country Tourer: (brandstofverbruik[1] Grand Sport: 8,4-8,0 l/100 km in de stad, 5,6-5,3 l/100 km buiten de stad, 6,6-6,3 l/100 km en 153-145 g/km CO2 gecombineerd; brandstofverbruik1 Sports Tourer: 8,6-8,3 l/100 km in de stad, 5,6-5,3 l/100 km buiten de stad, 6,7-6,6 l/100 km en 154-151 g/km CO2 gecombineerd). Modelvarianten met de automatische versnellingsbak profiteren standaard van het extra comfort en de flexibiliteit van FlexRide. Het brandstofverbruik1 van de Insignia Country Tourer 1.6 Direct Injection Turbo bedraagt 8,6 l/100 km in de stad, 5,6 l/100 km buiten de stad, 6,7 l/100 km en 156 g/km CO2 gecombineerd.

De pittige viercilinder levert een maximaal vermogen van 147 kW/200 pk bij 5.500 t/min en ontwikkelt 280 Nm koppel vanaf 1.650-4.500 t/min. Met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak en voorwielaandrijving kan de 1.6 Direct Injection Turbo de Insignia in 7,7 seconden doen versnellen van nul tot 100 km/u, met een topsnelheid van 235 km/u

Om de roetuitstoot zoveel mogelijk te beperken, is de 1,6-liter benzinemotor met directe inspuiting uitgerust met een gesloten benzineroetfilter (GPF) voor een optimale regeneratie (d.w.z. oxidatie van de roetdeeltjes die zich in de filter opstapelen). De Insignia Direct Injection Turbo voldoet daarmee aan de strenge uitstootnorm Euro 6d-TEMP. Deze omvat op de openbare wegen gemeten Real Driving Emissions (RDE) en wordt van kracht voor nieuwe inschrijvingen vanaf september 2019.

De Insignia is zowel voor privébestuurders als fleet klanten erg aantrekkelijk. Kopers profiteren van heel wat geavanceerde technologieën, zoals adaptieve cruise control, IntelliLux LED-matrixkoplampen en ergonomische AGR-zetels met het certificaat van de rugspecialisten van Aktion Gesunder Rücken e. V. Wanneer de verkoop van Opels vlaggenschip met de 1.6 Direct Injection Turbo van start gaat, wordt er ook meteen een nieuwe generatie van de infotainmentsystemen Multimedia en Multimedia Navi Pro uitgebracht. Die systemen bieden niet alleen ultramoderne functies, maar zijn ook stijlvol en intuïtief. Er hoort een groot kleurenaanraakscherm bij van tot acht inch groot. Bovendien krijgen de bestuurders een overzichtelijk instrumentenbord, dat in combinatie met het Multimedia Navi Pro-systeem kan worden uitgerust met een optionele head-up display.

De instapprijs voor de Opel Insignia Grand Sport 1.6 Direct Injection Turbo met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt € 36.700 inclusief btw

Opel Insignia Sports Tourer 304054 1

[1] WLTP-metingen omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron opelmedia.be

Opel Astra 1.6 BiTurbo: orderboeken open voor topdiesel

Groots: Astra 1.6 BiTurbo Diesel levert verfijning en topprestaties

  • Sequentiële turbolader: twin-turbo’s voor hoog koppel, ongeacht de motorsnelheid
  • SCR-technologie: nieuwe Astra voldoet reeds aan emissienorm Euro 6d-TEMPOpel Astra Sports Tourer 1991945 q8hpvc413f 600 x 400

Opel heeft de orderboeken geopend voor de nieuwe Astra 1.6 BiTurbo Diesel met selectieve katalytisch reductie-technologie (SCR, Selective Catalytic Reduction). Bijgevolg voldoet deze topversie van de Astra met sequentiële tweetrapsturbolader – verkrijgbaar als vijfdeurs en als Sports Tourer break – nu al aan de strenge emissienorm Euro 6d-TEMP, die ook rekening houdt met emissies gemeten op de openbare weg (RDE, Real Driving Emissions).

De vijfdeurs Astra 1.6 BiTurbo Diesel versnelt vanuit stilstand tot 100 km/u in 9,0 seconden, trekt op van 80 tot 120 km/u in 7,1 seconden en haalt een maximum­snelheid van 225 km/u. Deze krachtige prestaties in combinatie met het bescheiden brandstofverbruik[1] (vijfdeurs: 6,5-6,2 l/100 km in de stad, 4,2-4,0 l/100 km buiten de stad, 5,0-4,8 l/100 km en 133-127 g/km CO2 gecombineerd; Sports Tourer: 6,7-6,3 l/100 km in de stad, 4,3-4,1 l/100 km buiten de stad, 5,2-4,9 l/100 km en 137-131 g/km CO2 gecombineerd) maken van de twin-turbo Astra een van de meest zuinige auto’s in de compacte klasse.

Deze hoogstaande motor met 110 kW/150 pk biedt niet alleen uitstekende brandstof­efficiëntie, maar is ook bijzonder rijvriendelijk. Het maximumkoppel van 350 Newtonmeter is al beschikbaar vanaf 1.500-2.250 t/min. Dankzij de combinatie van het lage voertuig­gewicht en het hoge reactievermogen van het gaspedaal trekt de Astra 1.6 BiTurbo Diesel snel op bij een laag toerental. Uitgerust met een strakke handgeschakelde zesversnellings­bak kan de viercilindermotor het toerental soepel en progressief opdrijven. De motor is bovendien erg verfijnd, zodat de passagiersruimte van de Astra bijzonder stil, comfortabel en ruim is om in te reizen.

In het SCR-proces voor dieselmotoren wordt AdBlue geïnjecteerd in het uitlaatgas. De oplossing ontbindt in ammoniak. Stikstofoxiden (NOx) komen in de katalysator via het uitlaatgas en worden vervolgens selectief omgezet in stikstof en water.

De snelle overgang naar het naleven van de Euro 6d-TEMP-norm maakt deel uit van Opels strategie om een leidende rol te spelen bij het verminderen van de uitstoot van auto's. Om dit doel te bereiken, introduceert het merk tegen 2020 vier elektrische modellen, waaronder de Corsa van de volgende generatie, die als volledig elektrische auto beschikbaar zal zijn, en de Grandland X, Opels eerste plug-inhybride. Tegen 2024 wordt Opel volledig elektrisch, met een hybride versie of een elektrische versie op batterij voor elk personenwagenmodel, naast versies met interne verbrandingsmotoren.

Licht, zuinig, wendbaar: Astra ontworpen voor maximale efficiëntieOpel Astra 503773 600 x 400

De Astra – die in 2016 in Europa werd uitgeroepen tot “Auto van het Jaar” – is een van de bestsellers in het aanbod van Opel. De Astra vijfdeurs en Sports Tourer zijn licht, zuinig en wendbaar, maar bieden ook uitstekend comfort en efficiëntie bij ieder onderdeel.

Ondanks de compacte buitenafmetingen, genieten passagiers in de Astra van een bijzonder royale beenruimte, vooral achteraan. De Sports Tourer heeft bovendien plaats voor 1.630 liter bagage en de grote laadruimte is gemakkelijk toegankelijk dankzij de optionele elektrische achterklep die opent en sluit met een eenvoudige schopbeweging onder de bumper.

Naast een waaier aan rijhulpsystemen zoals de aanrijdingswaarschuwing vooraan (Forward Collision Alert) met automatische noodrem (Automatic Emergency Braking) en de waarschuwing bij het ongewild afwijken van de rijstrook (Lane Departure Warning) met automatische stuurcorrectie (Lane Keep Assist) is de Astra als eerste wagen in zijn klasse ook beschikbaar met integrale led-matrixkoplampen. Het IntelliLux LED Matrix verlichtings­systeem op de Astra bestaat uit 16 ledsegmenten – acht aan elke kant van de wagen – en past de lengte en de spreiding van de lichtstraal voortdurend en automatisch aan elke verkeerssituatie aan, zonder tegenliggers te verblinden.

De optionele uitrusting van de Astra omvat ook infotainmentsystemen die kunnen bediend worden via een aanraakscherm, de afstandsbediening aan het stuurwiel of via stemherkenning. Ze laten bovendien toe geschikte smartphones te bedienen met het eigen stembedieningssysteem van de telefoon, zoals Siri of Google Assistant, en zijn compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

In België is de vijfdeurs Opel Astra 1.6 BiTurbo Diesel verkrijgbaar vanaf 26.950 euro.

bron opel media be

Opelvlaggenschip wordt 80 jaar: gelukkige verjaardag, Kapitän!

Opel Kapitaen Opel Insignia 501799 600 x 400

Een van de groten in de geschiedenis van de autosector wordt 80 jaar: de Opel Kapitän startte zijn loopbaan in 1938 en was 42 jaar lang Opels vlaggenschip. Ter gelegenheid van deze verjaardag reden 25 Kapitäns in topconditie mee in een jubileumtour van Opels hoofdzetel in Rüsselsheim naar het Railway Museum van Darmstadt-Kranichstein. Naast het zalige zoemen van de zescilinder lijnmotoren van de Kapitäns, was ook een modern geluid te horen: drie nieuwe Opel Insignia-modellen kwamen hun grootvaders het beste wensen, van vlaggenschip tot vlaggenschip. De traditie wordt in ere gehouden, want het grootste model van Opel rolt nu nog steeds van de band in de fabriek van Rüsselsheim – de perfecte plaats voor een welgemeende “gelukkige verjaardag, Kapitän!”

80 jaar geleden: de Opel Kapitän ziet het levenslicht

Een jaar na de introductie van de Admiral breidt Opel zijn modellenportefeuille uit met zijn eerste auto in de hogere middelgrote klasse. Zo neemt de Opel Kapitän vanaf 1938 zijn plaats in tussen de populaire Kadett en de statige luxeauto Admiral in art-decostijl. Met zijn zelfdragende stalen carrosserie en moderne motortechnologie is de Kapitän verkrijgbaar als twee- en vierdeursberline en als vierzitcabrio. Hij neemt daarmee een technologische pioniersrol op in zijn voertuigklasse. De innovatieve 2,5-liter zescilinder lijnmotor met 55 pk en bovenliggende kleppen wordt al snel het handelsmerk van dit grote Opelmodel.

In 1948, tien jaar later, rolt de eerste naoorlogse Kapitän van de band in Rüsselsheim. Afgezien van een paar details ziet hij er precies zo uit als het originele model. Dankzij zijn Amerikaanse designtaal en zescilindercomfort is de Opel Kapitän synoniem met vooruitgang, welvaart en betrouwbaarheid tijdens de periode van het ‘economisch wonder’. Opel de betrouwbare! In de jaren 60 is het topmodel uit Rüsselsheim een van de best verkopende zescilinderauto’s in Duitsland. Pas in de lente van 1970 komt de productie van het succesvolle zescilindermodel tot een halt, met de komst van de Kapitän B, het toenmalige instapmodel van Opels familie van luxevoertuigen, bestaande uit Kapitän, Admiral en Diplomat. Het lange succesverhaal van de beroemdste grote Opel eindigt na 42 jaar en 474.189 eenheden.

1951 Opel Kapitaen 23163 600 x 473

Voor de oorlog: innovatief succes

In 1938 belichaamt de nieuwe Opel Kapitän de technologische expertise van Adam Opel AG met zijn geavanceerde motortechnologie en een modern carrosserie­design. De productie-installatie in de hoofdzetel in Rüsselsheim heeft een prijskaartje van tien miljoen rijksmark. De Kapitän wordt aangedreven door een 2,5-liter zescilinder lijnmotor – een ‘snelwegbestendige korteslagmotor’ waarvan de bovenliggende kleppen bediend worden door een met rechte tandwielen aangedreven nokkenas, stoterstangen en tuimelaars. Die levert 55 pk en laat de Kapitän optrekken tot een topsnelheid van 126 km/uur. De Kapitän is ook het eerste Duitse model in zijn voertuigklasse met een volledig stalen carrosserie zonder chassis – een constructieprincipe dat vandaag nog steeds geldig is..

Onafhankelijke wielophanging met stabilisator vooraan, hydraulische remmen en schokdempers behoren tot de standaarduitrusting, maar zijn lang niet vanzelfsprekend in de auto-industrie in 1938. De moderne vormgeving met zeshoekige koplampen die voor het eerst in de spatborden geïntegreerd zijn, een ‘alligator’-motorkap in één stuk die naar boven opent en een achterzijde die doet denken aan een vijfdeurs en waarvan de koffer langs buiten toegankelijk is, is geïnspireerd op de rolmodellen uit de Verenigde Staten.

“Een auto die de wereld toebehoort”: zo adverteert Opel zijn nieuwe model uit de midden­klasse, dat verkrijgbaar is als twee- en vierdeurs berline en als tweedeurs cabriolet met vier zetels, en uitgroeit tot een bestseller in de exportmarkt. Voor de productie wordt stilgelegd door de oorlog, worden er 25.374 eenheden van de Kapitän geproduceerd in iets minder dan negen maanden tijd, waaronder 4.563 cabriolets en 248 chassis zonder carrosserie. Daarvan worden er 13.000 geëxporteerd.

Een frisse start: weer richting succes

Na de oorlog vangt de productie in Rüsselsheim opnieuw aan op 5 juli 1946. Vanaf oktober 1948 rollen er opnieuw Kapitäns van de band. De regering van de Verenigde Staten plaatst als eerste een grote bestelling. Vanaf 1949 levert Opel opnieuw aan exportmarkten. Tot de lente van 1950 worden er 13.036 eenheden van de nieuwe Kapitän geproduceerd.

In mei 1950 stelt het merk de ‘nieuwe kenmerken van de Opel Kapitän’ voor. De Kapitän is vanaf nu enkel verkrijgbaar als vierdeurs berline en onderscheidt zich van het vooroorlogse model met zijn moderne stuurkolom met pook, het vernieuwde interieur en de ronde koplampen. In 1951 ondergaat de carrosserie van de Kapitän nog enkele veranderingen: de lijnen worden verfijnder, de koffer wordt langer en de genereuze hoeveelheid chroom weerspiegelt perfect de tijdsgeest – een nieuwe dageraad en het begin van welvaart.

De nieuwe zescilindermotor met 58 pk, die ook gebruikt wordt in de Opel Blitz-vrachtwagen en hem een speciale positie op de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen oplevert, moet niet langer opwarmen. De originele vorm van de Kapitän wordt behouden tot 1953, tot de komst van zijn krachtigere opvolger, Kapitän 54, in moderne pontonstijl.

Vandaag: Insignia zet traditie van grote Opelmodellen voort

Opel Insignia Grand Sport 4x4 305743 600 x 400

Reeds met zijn succesvolle Kapitän-modellen bood Opel geavanceerde, comfortabele en krachtige auto’s aan betaalbare prijzen aan. Ook vandaag blijft de autobouwer uit Rüsselsheim trouw aan dit principe. In de jaren 50 en 60 was de Kapitän een echt vlaggenschip. Vandaag neemt de huidige Opel Insignia die rol op zich. De Insignia Grand Sport, Sports Tourer, Country Tourer en GSi-modellen bieden een brede waaier aan intelligente technologieën aan, die ongeëvenaard is in dit segment. Het aanbod gaat van Opels toonaangevende IntelliLux LED Matrix verlichtingssysteem en het ultramoderne vierwielaandrijvingssysteem met koppelvectoring, langs state-of-the-art rijhulpsystemen, tot het head-up display. Zoals typisch voor Opel-modellen is er ook eersteklas connectiviteit met smartphone-integratie. Alles samen genomen maakt de Insignia indruk met zijn hoge wendbaarheid en rijprecisie, zijn sportieve, elegante design met veel ruimte en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding – een wagen om rekening met te houden, ook voor modellen van premiummerken.

bron:opel media

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok