Blog

Panoramadaken van Opel maken de lente: meer licht, meer rijplezier

 

Geniet van een prachtig zicht in Grandland X, Crossland X, Insignia Sports Tourer, Insignia Country Tourer, Zafira en nieuwe Combo Life

 

Opel Crossland X 304872 1
 

Eindelijk is de lente daar! De grijze lucht kleurt blauw en het is 's avonds langer licht. Alles ziet er dus goed uit, en het ziet er nog beter uit door de grote panoramadaken van Opel. De autobouwer biedt op tal van modellen een glazen dak van hoge kwaliteit dat een uniek panoramisch zicht biedt. Zo kan genoten worden van de helderblauwe lucht en de sterrenhemel vanuit een geheel nieuw en onverwacht perspectief in de SUV-nieuwkomer Grandland X, de Sports Tourer en Country Tourer versies van vlaggenschip Insignia, de stads-SUV Crossland X, de Zafira met tot zeven zitplaatsen en de gloednieuwe Combo Life.

'De panoramadaken in onze Opel-modellen maken van elke rit een uitzonderlijke ervaring. De passagiers op de eerste en de tweede rij hebben een perfect uitzicht, wat voor nog meer plezier en avontuur zorgt. En de Grandland X, Insignia Sports Tourer en co zien er heel stijlvol uit met het hoogwaardige glazen dak', zegt Peter Küspert, Opel Managing Director Sales & Marketing.

De twee SUV-nieuwkomers Opel Grandland X en Opel Crossland X zien er aantrekkelijk uit met hun sportieve design en optionele tweekleurige lak, en het panoramische glazen zonnedak opent nieuwe horizonten. Het glazen dak zorgt tegelijk voor een in licht badend interieur. Bij te fel zonlicht biedt een elektrisch zonnescherm bescherming voor de passagierscabine.

In de Opel Insignia Sports Tourer en Insignia Country Tourer voelen passagiers zich ook dicht bij de zon. Het elektrische panoramische glazen schuifdak van 1400 x 860 millimeter strekt zich uit over de hoofden van de passagiers achteraan en geeft het sportieve vlaggenschip van Opel een bijzonder verfijnde toets. Het beschikt ook over een zonnescherm en is eenvoudig te sluiten met de centrale afstandsbediening. Insignia-rijders kunnen bovendien de voorkant van het dak zo instellen dat het een beetje omhoog komt, tegen de hinderlijke luchtweerstand. Het elegante glazen openklapbare schuifdak is uitgerust met extra functies zoals preselectie en antiklembeveiliging.

De Opel Zafira geeft de inzittenden het gevoel dat ze op vakantie zijn van zodra ze aan hun rit beginnen. De panoramische voorruit gaat over in het panoramische schuifdak en biedt een vrij uitzicht dat vergelijkbaar is met dat van een vliegtuigcockpit. De voorruit strekt zich uit van de motorkap tot bijna aan de B-stijl, terwijl het panoramische zonnedak met elektrische zonnewering tot aan de achterkant van de auto reikt, waardoor de sfeer in het interieur nog lichter en luchtiger wordt. De flexibele bestelwagen met maximaal zeven zitplaatsen is een veelzijdige, stijlvolle reisgenoot voor het hele gezin.

Binnenkort wordt het portfolio van Opel-modellen met een prachtig uitzicht aangevuld met de nieuwe Opel Combo Life. Het panoramadak (standaard op Innovation, optioneel op Edition) zorgt niet alleen voor een met licht overgoten interieursfeer, het is ook uiterst praktisch. Indien de wagen voorzien is van een panoramadak, is de Combo Life bovendien uitgerust met een opbergvak in het midden van het dak, inclusief ledverlichting. In deze configuratie is er in de nieuwkomer ook een opbergruimte van 36 liter geïnstalleerd boven de hoedenplank in de koffer. Zo kan ruimte die normaal verloren gaat toch benut worden, zonder het zicht via de achteruitkijkspiegel op het verkeer achter de wagen te belemmeren.

Grandland X, Crossland X, Insignia Sports Tourer, Insignia Country Tourer, Zafira en Combo Life met panoramadak – zes voertuigen uit Rüsselsheim die de lente aankondigen.

Opel Grandland X 307320 1

 

bron pressroom opel.be17.04.2018

Opel Connect: Opel introduceert nieuwe connectiviteitsdiensten

 

Zoals voorzien in het strategische PACE!-plan integreert Opel in snel tempo de technologie van Groupe PSA. Na de aankondiging dat het engineeringteam in Rüsselsheim de leiding krijgt over de ontwikkeling van de lichte bedrijfsvoertuigen van Groupe PSA en dat 15 competentiecentra op het hoofdkantoor van Opel worden gevestigd, zal het merk ook overschakelen naar de connectiviteitsdiensten van Groupe PSA in Europa. Tegelijkertijd zal Opel de OnStar-technologie, die eigendom is van GM, geleidelijk aan stopzetten wat einde 2020 afgerond wordt.

De nieuwe connectiviteitsdiensten dragen de naam Opel Connect en worden vanaf begin 2019 geïntroduceerd in personenwagens en lichte bedrijfsvoertuigen van Opel. Een van de eerste modellen uitgerust met Opel Connect is de Corsa van de nieuwe generatie, die ook als elektrische auto op batterij zal geproduceerd worden. Naast een noodoproep, omvat het connectiviteitsaanbod ook geconnecteerde navigatie, voertuigdiagnose, bijstand bij autodiefstal, toegang tot het voertuig op afstand en mogelijkheden voor vlootbeheer, naast Apple CarPlay en Android Auto[1]. Tegen 2024 zal Opel Connect verkrijgbaar zijn in het volledige modellenaanbod van Opel.

Sarah Timmermans, Managing Director Opel Belgium, geeft volgende reactie op de introductie van Opel Connect: “Opel heeft zich opgeworpen als een leider op het vlak van geconnecteerde voertuigdiensten. Dankzij deze nieuwe technologie kunnen we deze rol in de toekomst consolideren.”

Tijdens de introductieperiode van Opel Connect kunnen klanten die verder diensten van OnStar wensen aan te kopen, er zeker van zijn dat ze tot einde 2020 hetzelfde OnStar-dienstenpakket kunnen blijven ontvangen van OnStar Europe Limited.

$bron opel media 09.05.2018

MOOI WEER? MAAK JE AUTO LENTEKLAAR MET DEZE 7 TIPS!

 

20180420163822auto 27498331280
 

1. Wissel je winterbanden voor zomerbanden

Winterbanden bieden betere grip onder de 7 graden. Het omgekeerde geldt dus ook: doordat ze zachter zijn, zijn ze minder geschikt bij warm weer. Bovendien slijten ze dan ook sneller. Rij er dus niet te lang meer op rond, maar stockeer ze tot dit najaar.

2. Check je ruitenvloeistof

Tijdens de winter zal je voorruit vaak bevroren zijn geweest, of vuil van het strooizout. Vaak de ruiten even schoon gesproeid? Vul dan je ruitenvloeistof weer aan, zodat je hetzelfde kan blijven doen als je voorruit onder de insectenbrij zit.

3. Vervang je ruitenwisserbladen

Als je auto dag en nacht buiten staat, en je ruitenwissers regelmatig aan je voorruit zijn gevroren, kan het zijn dat er scheurtjes in het rubber zitten. Niets zo veilig als een goeie afvoer van water op je voorruit bij regenbuien, dus zorg ervoor dat de ruitenwisserbladen in optimale conditie zijn en koop er desnoods nieuwe.

4. Poets je auto

Niets zo nefast voor je lak als strooizout. Profiteer dus van het mooie weer om je auto onder handen te nemen en grondig schoon te maken. Vergeet vooral de onderkant niet: het opspattende strooizout blijft aan de onderkant van je auto hangen. Ga je naar de carwash, dan heeft die er wellicht een speciaal programma voor.

5. Vergeet de binnenkant niet

Maak van de gelegenheid gebruik om een lentepoets te houden in je auto zelf: gooi papiertjes, lege blikjes en flesjes weg, vervang dat ene geurboompje dat al een tijdje niet meer werkt door iets lentefris, en ga even met stofzuiger en poetsdoek aan de slag. Zo kan je interieur er weer een tijdje tegen.

6. Check je auto op krassen en putjes

Misschien is het je tijdens de winter niet opgevallen, maar ontdek je na je schoonmaakbeurt krassen of putjes op je lak of op je voorruit, behandel ze dan meteen of laat ze door iemand herstellen. Een putje of sterretje in je voorruit mag je in geen geval groter laten worden…

7. Kijk nog even naar je airco

Met warmere temperaturen is er niets zo heerlijk als klimaatregeling in de auto. Misschien heb je die tijdens de winter niet vaak gebruikt, of is er stof of vuil in de filter geraakt. Even laten nakijken en je houdt het hoofd koel in het lenteweer.

bron vroom.be

Wim Bervoets
20/04/2018

50 jaar Opel GT: “Nur Fliegen ist schöner…”

Opel GT 502881

 
  • Mijlpaal: mythische sportwagen rolt voor het eerst van de band in 1968
  • Publiekslieveling: succes in en buiten Europa overtreft alle verwachtingen
  • Onvergetelijk: Opel GT onsterfelijk in slechts vijf productiejaren
  • Start verjaardagsviering: Opel GT present op ‘Bodensee-Klassik’

 

“Nur Fliegen ist schöner…” – alleen vliegen is beter. Vier woorden volstaan om passie op te wekken en te doen dagdromen. Net als de reclameslogan is ook de auto zelf een klassieker geworden: de Opel GT sportwagen, waarvan het eerste exemplaar 50 jaar geleden van de band rolde. Toen al was het, net als nu, een echte droomauto en een mijlpaal in de geschiedenis van de auto. De ‘Bodensee-Klassik’ voor oldtimers in mei is de eerste gelegenheid om de verjaardag van de Opel GT te vieren. Het hele jaar lang zullen de fans het stijlicoon opnieuw kunnen ontdekken op heel wat andere evenementen.

Experimental GT: Opel-ontwerpers tonen het nodige lef

Om exact te zijn, begon de loopbaan van de Opel GT niet 50 maar 53 jaar geleden, met een big bang op het Internationale Autosalon IAA van Frankfurt in 1965. Het bedrijf presenteerde er een tweezits sportauto. Met zijn strakke koetswerk, lage neus met openklappende koplampen, bolle wielkasten en scherpe achterkant leek hij in geen enkel opzicht op enige andere auto ooit getoond door een Europese constructeur. De gewelfde externe vormgeving werd al gauw vergeleken met een Coca-Colafles en daarom ‘Coke Bottle Shape’ genoemd. Aanvankelijk beschreef Opel de ‘Experimental GT’ – de eerste conceptwagen van een Duitse constructeur – als een hoogperformante studie. Hij werd ontworpen door Erhard Schnell en zijn team in de gloednieuwe ‘Styling Studio’ in Rüsselsheim – het eerste designcenter van een Europese autofabrikant.

Erhard Schnell herinnert zich nog dat de ontwikkeling van de GT een groot geheim was: “Eerst was het gewoon een stijlproject. Mijn baas had niets verteld aan het management. Maar toen de studie bijna af was, kon hij het niet langer voor zich houden. Wij waren er echt niet gerust op toen de Experimental GT voor het eerst werd voorgesteld. Wat een opluchting toen het managementteam spontaan begon te applaudisseren. Ze waren uiterst enthousiast!”

Hun lef werd beloond op het Internationale Autosalon van Frankfurt, waar de media en het publiek de GT zeer enthousiast onthaalden. Niemand had van Opel zo een radicale sportauto verwacht. Zes jaar na de eerste ontwerpschets en slechts drie jaar nadat het project groen licht kreeg, was het GT-prototype een productieauto.

Grensoverschrijdende samenwerking voor grenzeloos plezier

De eerste Opel GT rolde in 1968 van de band. Het was een vroeg voorbeeld van Frans‑Duitse samenwerking. Carrosseriebouwer Chausson en Brissonneau & Lotz had al eerder met Opel samengewerkt en was een betrouwbare partner gebleken. Het Franse bedrijf zorgde voor de pers-, las- en lakwerken en het interieur van de GT alvorens de wagen naar Duitsland te sturen, waar het chassis en de motor werden gemonteerd.

Kopers van een GT konden kiezen uit twee viercilindermotoren, namelijk de 1,1-liter motor met 60 pk uit de Kadett en de 1,9-liter met 90 pk uit de Rekord. Vooral de GT 1900 was van meet af aan erg populair. Hij haalde een maximumsnelheid van 185 km/u en versnelde vanuit stilstand tot 100 km/u in 11,5 seconden: precies wat de kopers wilden. De achterwielen waren aangedreven door een handgeschakelde vierversnellingsbak. Europese klanten waren amper geïnteresseerd in de optionele automatische drieversnellingsbak, maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan was die transmissie wel enorm populair.

Friedhelm Engler, Design Director Exterior bij Opel, beschrijft het gedrag van zijn collega’s uit die tijd als “Gedurfd! Een concept met centraal geplaatste motor vooraan op basis van de Kadett B was nogal gewaagd. In plaats van beproefde onderdelen uit de massa­productie in een nieuwe buitenkant te steken, hadden ze het lef om met iets radicaals te komen: een echte Gran Turismo. Men kan stellen dat de GT staat voor branie in staal!”

Revolutionair aan binnen- en buitenkant

Het koetswerk van de productie-GT was wezenlijk anders dan dat van de originele wagen, met een nog sportievere uitstraling. De voorpartij was groter, met een kortere overhang. Dankzij de gespierde uitstulpingen voor het inlaatsysteem was een lagere motorkap mogelijk. De rechthoekige openklappende koplampen van de Experimental GT werden vervangen door verleidelijke ogen, die de auto nog herkenbaarder maakten. De krachtige en tegelijkertijd elegante lijnen verlaagden de luchtweerstand zonder te veel lift toe te voegen, zodat de auto ook bij hoge snelheden op de autosnelweg stabiel bleef. Er dook wel een ander, onverwacht probleem op: volgens het persbericht van september 1968 konden de prototypes van de GT nergens rondrijden zonder te worden opgemerkt door de pers omdat de sensuele, aerodynamische vorm elke camouflage onmogelijk maakte.

Net als de buitenkant heeft ook het interieur van de GT een zekere flair waar fans tot op vandaag warm voor lopen, met kuipzetels, een stuurwiel met drie spaken en ronde instrumenten. De ontwerpers van de GT speelden in op emotie, maar hechtten ook veel belang aan veiligheid. Ze gaven hun creatie bijvoorbeeld driepuntsgordels mee, integrale kantel- en zijaanrijdingbescherming en een veiligheidsstuurkolom.

Opel GT 297003

Succes in de motorsport en recordbrekende auto’s

Met zijn lage zwaartepunt, stabiele koetswerk en dynamische chassis was de GT voor de autosport geboren. De Conrero GT’s bijvoorbeeld boekten in het begin van de jaren 70 tal van successen in langeafstandsraces. Dr. Georg von Opel, de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf, bouwde de GT in 1971 om tot een elektrische auto die een maximum­snelheid van 189 km/u haalde en meerdere wereldrecords vestigde. In juni 1972 produceerde Opel een GT met dieselmotor, die twee wereldrecords en achttien internationale records vestigde op het testterrein in Dudenhofen. De topsnelheid van 197 km/u over 1000 meter was een sensatie voor de dieselauto’s van toen. GT-designer Schnell herinnert zich hoe de diesel-GT aan zijn nog lagere vorm kwam: “We hadden een beperkt budget. Dus namen we een auto die als cabriolet bedoeld was en sneden we er gewoon de voorruit af!”

In 1969 zag het ernaar uit dat een droom zou uitkomen voor fans van dakloze auto's, toen Opel de Aero GT cabriolet met elektrisch inklapbare achterruit en afneembaar dak voorstelde op het IAA. Helaas bleef het bij een ontwerpstudie.

Hoe dan ook, de GT bleef de klanten boeien tot het einde van zijn productie in 1973. Dankzij zijn prestaties, unieke vormgeving en aantrekkelijke prijs overtrof de populariteit van de GT alle verwachtingen. Op een tijdspanne van slechts vijf jaar werden er in totaal 103.463 exemplaren gebouwd. Niet alleen Europese, maar ook Noord-Amerikaanse klanten hielden van Opels radicale sportauto, die nog steeds veel fans heeft aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. De GT bewijst tevens dat de designers en ingenieurs van Opel toen al het samengaan van Duitse precisie met sculpturale vormgeving in het achterhoofd hadden. Of om het met de woorden van Duitse acteur en GT-bestuurder Ken Duken te zeggen: “De reclame had het mis – vliegen is niet beter!”

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok