BlogRead the Latest News

 

Wintercampagne! batterij check-up

winteractie 2017 lokaleweb

De winter staat voor de deur.

Ook voor uw wagen is dit een seizoen waarin hij extra op de proef wordt gesteld.

Met name de batterij heeft het meest te lijden onder winterse omstandigheden.

Bij Qualitygarage willen we liever voorkomen dan genezen.

Daarom starten we een nieuwe campagne:

De Qualitygarage Battery check-up!

Vanaf 1 december kijken wij GRATIS uw auto batterij na.

Indien het nodig is uw batterij te vervangen, krijgt u bovendien een GRATIS Q-muts van Thinsulate!

Maak nu een afspraak om uw batterij te laten controleren!

Klik anders hier

Hoe bescherm ik mijn auto in de winter?

Een strenge winter kan uw wagen zwaar op de proef stellen. Wat kunt u doen om uw wagen te beschermen en de problemen te vermijden die te wijten zijn aan de koude?artikel winter tips

Ttips om de winter door te komen

  • Controleer de staat van uw batterij. Een zwakke batterij is bij koude temperaturen meestal niet in staat om volledig op te laden en kan dus leiden tot startproblemen. Best is dan om de batterij te vervangen. Rij minstens een 25-tal kilometer op een autosnelweg of op een weg waar u goed kunt doorrijden om de accu weer op te laden.
  • Gebruik sproeivloeistoffen met antivries voor de ruiten en controleer of er voldoende koelvloeistof in de motor zit.
  • Zorg voor winteraccessoires om de koude of de gevolgen van de vorst te bestrijden: een ijskrabber, een doek of een stuk karton om de voorruit af te dekken, een ruitenontdooier.Voorzie een eventuele wachttijd in de koude (autopech, files, …): neem een deken, een reserve warme winterjas en een zaklamp mee, evenals een sleepkabel.
  • Zorg ervoor dat uw gsm-batterij voldoende opgeladen is. Neem wat eten en warme drank mee indien u een lange verplaatsing aanvat.
  • Vermijd bevroren deurstijlen door de rubbers in te smeren met talkpoeder, glycerine of door gebruik te maken van een siliconenspray.
    Forceer de deur niet als ze vastgevroren is, u zou de rubbers van de deurstijlen ernstig kunnen beschadigen.
    Tip: een spray gebruiken bestaande uit 2/3 alcohol en 1/3 water zal een bevroren ruit snel helpen te ontdooien.
  • Een halve aardappel preventief over de voorruit wrijven, is geen doeltreffend middel.
  • Zorg ervoor dat de handrem niet kan vastvriezen, vooral ’s nachts. Zet uw auto in versnelling en plaats desnoods een klem onder de wielen.
  • Rij ’s winters met winterbanden. Vanaf temperaturen onder de 7°C hebben winterbanden een betere grip op de weg. Ze voeren ook beter het water af langs de zijkant. In sommige landen is het gebruik van winterbanden verplicht.
  • Was uw auto regelmatig: strooizout tast het chassis, het koetswerk en de banden aan. Het vervuilt eveneens de ruiten waardoor de zichtbaarheid aanzienlijk verminderd wordt.
  • Laat een kapotte autolamp (koplamp, knipperlicht) zo snel mogelijk vervangen. Een goede zichtbaarheid op de weg (“zien én gezien worden”) staat garant voor een veiliger traject. Opgelet: in sommige landen is het verplicht om met aangeschakelde autolichten te rijden, ook overdag!
  • Zorg ervoor dat de ruiten (zowel binnen als buiten) ontwasemd en proper zijn vóór uw vertrek zodat u een goede zichtbaarheid hebt. Krap het op de ruit vastgehechte ijs volledig weg met een ijskrabber vooraleer de ruitenwissers in gang te zetten. Een ruig oppervlakte zal de rubber van uw ruitenwissers beschadigen, waardoor ze nadien niet meer efficiënt zullen werken.
  • Tip: de binnenruiten schoonvegen met een doek dat gedrenkt is in een klein beetje shampoo of afwasmiddel zal het aandampen van de ruiten tegengaan.
  • Zorg ervoor dat de rubbers van de ruitenwissers niet op de ruit kunnen vastvriezen. Vermijd dat de rubber van de ruitenwissers ‘s nachts in contact blijft met de ruit of plaats enkele stukjes kurk tussen de ruitenwissers en de ruit. Zet de ruitenwissers niet in gang indien ze vastgevroren zijn en dus klem zitten. (Hetzelfde geldt voor vastgevroren autoruiten.)Ook tijdens de wintermaanden kan de lage zon zeer verblindend zijn voor de autobestuurders. Een zonnebril kan dus ook in volle winter heel nuttig zijn.
  • En tenslotte: Indien u bij het vertrek opmerkt dat uw wagen of dat de geparkeerde wagens bevroren ruiten hebben, of dat de omliggende grasperken wit zijn door de grondvorst, betekent dit dat het wegdek eveneens bevroren zou kunnen zijn (kans op rijmplekken). Wees dan extra voorzichtig.
    De thermometer van uw wagen geeft immers de luchttemperatuur aan en niet de temperatuur aan de grond!

Bron: Europe Assistance Xavier Van Caneghem

Dinsdag tip dag! ijs krabben?

krabben5

De tijd van autoruiten krabben is binnenkort weer aangebroken. De klassieke aanpak luidt: de motor alvast laten draaien om op te warmen. Zonde! Van deze energieverspilling en milieuvervuiling verslijt alleen je motor. Daarom voor u verzameld: 25 tips om de kou op de juiste manier te trotseren.

1 Laat je motor niet warmdraaien terwijl je ijs krabt

Wel doen: meteen wegrijden na het starten. Bij koude motor is het benzineverbruik en ook de schadelijke uitstoot zeer hoog. De katalysator 'slaapt' nog, de olie is bij wintertemperaturen zeer stroperig.

Een motor is bij vriestemperaturen pas na 4 kilometer warmgelopen en bereikt pas dan zijn normale prestaties en normale verbruik. Van stilstaand warmdraaien zal de motor sneller verslijten.

2 Doe geen lange startpoging

Wel doen: als de motor niet vlot aanslaat, dan doe je beter een paar korte startpogingen dan een lange. De batterij is een van de zwakste punten van een auto in de winter en als ze te zwaar belast wordt, zal ze het begeven.

3 Geef géén gas bij het starten

Blijf van dat gaspedaal af. De meeste huidige benzinemodellen beschikken over elektronische injectie- en ontstekingssystemen die de hele operatie beheren zonder dat je het gaspedaal moet aanraken.

4 Ontkoppel tijdens het starten

Als je het ontkoppelingspedaal indrukt tijdens het starten, kan de motor vrijer draaien, zelfs in neutraal.

5 Koplampen helpen batterij

Als het starten niet wil lukken, vooraf even de koplampen aansteken om de batterij op te warmen.

6 Ruitenwissers zijn geen ijswissers

Gebruik je ruitenwissers niet om ijs te wissen: dit ruïneert niet alleen je ruitenwissers, maar zorgt ook voor een ondoorzichtige brij op de ruiten.

7 Giet nooit warm water op bevroren ruiten

Absoluut uit den boze: aangevroren autoruiten proberen te ontdooien door er warm water over te gieten. Hierdoor kan de autoruit barsten en bovendien kan het water, eens het afgekoeld is, gaan aanvriezen.

8 Wrijf je ruit in met aardappel

Preventietip: wrijf de ruit aan de buitenkant in met een doormidden gesneden aardappel. Aan de binnenkant kan je tegen dampaanslag de ruit inwrijven met een beetje schoonmaakmiddel of shampoo.

9 Dek je ruiten af

Dek je ruit niet af met krantenpapier, want dit kan aankoeken als het bevriest. Gebruik karton of speciale folie.

10 Stop een kurk achter je ruitenwisser

Om vastgevroren ruitenwissers te voorkomen: stop een kurk tussen de autoruit en de ruitenwissers.

11 Krab ijs weg met hulp van ontdooispray

Bij het ijs krabben is het opletten voor krassen. Een brede krabber werkt het best en het is een goed idee om ontdooispray te gebruiken. Vooral niet te zuinig zijn daarmee.

12 Doe grafietpoeder in de sloten

Preventietip: breng op voorhand grafietpoeder aan in de sloten - steek je sleutel een paar keer in het slot om het poeder goed te verspreiden. Dit voorkomt bevroren sloten.

13 Stop antivries in je zak

Wie een klein busje antivriesspray in zijn jaszakken of handtas bewaart, krijgt altijd zijn deur open - zelfs als het slot bevroren is.

14 Gebruik geen handrem

Omdat de handrem kan vastvriezen, is het beter deze niet te gebruiken bij serieus vriesweer. Beter is de wagen in versnelling te zetten en - als je op een helling staat - wielblokken te gebruiken.

15 Rij met winterbanden

Controleer spanning en profieldiepte van de banden: drie tot vier millimeter is in de winter het minimum. Winterbanden zijn geen overbodige luxe. Bij een snelheid van 50 km per uur bedraagt de remafstand op harde sneeuw 23 meter met winterbanden en 55 meter met zomerbanden. Ook op nat wegdek beperken winterbanden de remafstand aanzienlijk. In een aantal Europese landen en op sommige bergpassen zijn winterbanden verplicht: wie er geen heeft, riskeert dan een fikse boete.

16 Gebruik antivries tot -30 graden

Het koelsysteem dient van voldoende antivriesmiddel voorzien te zijn. Laat het koelsysteem en de ruitensproeier van de auto beveiligen tegen temperaturen van minimaal -30 graden.

17 Was het zout weg

Strooizout tast chassis, carrosserie en banden aan. Regelmatig de auto wassen of naar de carwash gaat slijtage tegen.

18 Gebruik dieseladditief

Voor oudere dieselmotoren: bij aanhoudende vriestemperaturen van min zes graden of pieken van min twaalf, stolt de paraffine in diesel, waardoor de dieselfilter verstopt kan raken en de auto stilvalt. Bij moderne diesel komt dit nog erg zelden voor. Als het toch gebeurt, kan je bij een oude dieselmotor vijf tot zes procent benzine toevoegen. Moderne dieselmotoren hebben een speciaal additief nodig.

19 Strooi talkpoeder op de deurrubbers

Deurrubbers kunnen vastvriezen. Trek niet te hard aan de deuren want de rubbers kunnen loskomen. Smeer de rubbers vooraf in met talkpoeder. Je kan ook rubbervet gebruiken.

20 Installeer standverwarming

In Scandinavië is standverwarming dagelijkse kost. Zo wordt de auto altijd op temperatuur gehouden. Starten gaat dan moeiteloos, bovendien is ook het interieur aangenaam warm. Er zijn twee formules. In het eerste geval steek je gewoon de stekker in, in het tweede geval beschikt de auto over een apart motortje.

21 Laat de zetelverwarming niet aanstaan

Wel doen: de zetelverwarming enkel in de eerste minuten opzetten. Als de motor is warmgelopen en de normale verwarming genoeg warmte afgeeft, is de zetelverwarming volstrekt overbodig en hetzelfde geldt voor de achterruitverwarming. Daarom dat deze zich bij de nieuwere automodellen vanzelf uitschakelt.

22 Zet de airco op tijd af

Airconditioning moet je doseren in de winter. Airco verbruikt 0,6 liter per 100 km. Bij vochtig weer is airco wel nuttig om aangedampte ruiten vrij te houden. Kortstondig gebruik van de airco kost volgens de berekeningen van experts minder energie dan langdurig gebruik van de achterruitverwarming of de warmteblazer.

23 Wees spaarzaam met mistlicht

Blijf van die mistlichten af, behalve wanneer de zichtbaarheid minder is dan 50 meter. Mistlichten worden bij winterweer vaak aangezet, maar zijn slokoppen. Gewone verlichting kost 0,4 liter brandstof per 100 km, extra verlichting nog eens 0,2 liter daarbovenop.

24 Haal alles van het dak

Haal alles wat niet strikt noodzakelijk is van het dak, en naar beneden. Een bagagebox op het dak verhoogt het brandstofverbruik met tot 4 liter per 100 km. Ook andere bagagedragers op het dak veroorzaken extra verbruik, zij het minder.

25 Sneeuwkettingen voor extremen

Bij extreem winterweer zijn sneeuwkettingen noodzakelijk voor grip en trekkracht. Op plaatsen waar sneeuw ligt, kan door verkeersborden duidelijk aangegeven worden dat je de sneeuwkettingen verplicht moet gebruiken.

Bron hln

Donderdag tip: 5 dingen die je zeker moet doen bij een ongeval

 
In het verkeer is een ongeval soms onvermijdelijk. Hou het hoofd koel en probeer de materiële en lichamelijke schade rustig te evalueren. Als de tegenpartij niet wil meewerken, zich verdacht gedraagt of er vandoor gaat, bel dan meteen de politie.
 
auto tegen boom gereden eenzijdig ongeluk
1. Bel indien nodig de hulpdiensten
Prioriteit nummer één is de veiligheid bij een ongeval. Zijn er gewonden? Bel dan meteen 100, of 112 als het ongeval ergens anders in Europa gebeurde.
 
2. Neem foto’s van het ongeval
Met een smartphone kan je snel een foto nemen. Misschien handig voor de verzekering, om te bepalen wie het ongeval veroorzaakt heeft. De foto’s dienen ook als bewijs voor de schade.
 
3. Maak de weg vrij
Als de auto’s de weg versperren en nog kunnen rijden, maak dan de weg zo snel mogelijk vrij. Hoeveel files worden er niet veroorzaakt door twee auto’s met blikschade die in het midden van de snelweg blijven staan? Vergeet je fluovestje niet als je je te voet op de openbare weg begeeft. Als de auto’s aan de kant staan, plaats dan je gevarendriehoek op 100 meter afstand op de snelweg en op 30 meter afstand op andere wegen.
 
4. Zoek getuigen
Zijn er getuigen? Vraag of ze een verklaring willen afleggen en of je hun gegevens mag noteren. Een kleine formaliteit voor hen, maar een grote hulp om het probleem op te lossen.
 
5. Vul het aanrijdingsformulier in
Het is niet verplicht om er een in de auto te hebben liggen, maar toch is het aan te raden om steeds een Europees aanrijdingsformulier mee te nemen. Een exemplaar dat door beide partijen is ingevuld (vergeet niets om te schrijven!) wordt naar de verzekering opgestuurd om te bepalen wie er in fout was. Goed om weten: er bestaan ook apps om het formulier met je smartphone in te vullen.
 
 
bron autovroom
Francois Piette
13/10/2017

Login

Who's Online

We hebben 20 gasten en geen leden online