BlogRead the Latest News

 

Opel GT X Experimental: gedurfde visie op de toekomst van Opel

  • Volgende PACE!-mijlpaal: merkconceptwagen geeft vooruitblik op toekomst van Opel‑modellen
  • Opel-waarden zichtbaar gemaakt: Duits, toegankelijk, opwindend‘
  • Opel Vizor’: kenmerkend design voor het nieuwe gelaat van alle toekomstige modellen
  • Visuele en digitale detoxificatie: 'Pure Panel' herdefinieert interne vormgeving
  • Elektrisch vermogen: GT X Experimental symboliseert elektrificatie van alle Opel‑modellen tegen 2024Conceptwagens van Opel: toekomstvisies sinds meer dan 50 jaar

Opel GT X Experimental 504100Opel geeft een vooruitblik op de opwindende toekomst van het merk met een nieuw ‘Brand Concept’. Zijn naam: de Opel GT X Experimental – een gedurfde, 4,06 meter lange, volledig elektrische compacte vijfdeurs-SUV met coupé-uitstraling en boordevol innovatieve ideeën. De Opel GT X Experimental belichaamt de waarden en visie van Opel en geeft een idee van wat de toekomst in petto heeft voor de Opel-modellen. Het bedrijf had tijdens de presentatie van de PACE!-strategie in november vorig jaar al aangekondigd dat het zijn merkprofiel verder zou aanscherpen. De GT X Experimental is het eerste tastbare resultaat van dit proces.

“Met ons PACE!-plan beschikken we over een heel duidelijke visie over hoe we een succesvolle toekomst voor Opel willen bouwen. De focus op een sterke merkidentiteit op basis van onze waarden – Duits, toegankelijk, opwindend – speelt een grote rol in onze terugkeer naar duurzaam succes. Ons ‘Brand Concept’ toont hoe deze waarden in de toekomst in onze producten tot leven zullen komen. Onze engineering- en designteams hebben dit uitstekend vormgegeven in de Opel GT X Experimental. Hij geeft een duidelijk beeld van Opels kijk op het toekomstige mobiliteitsaanbod,” aldus Opel CEO Michael Lohscheller.

Passie voor democratiseren van technische innovaties voedt pioniersgeest van Opel

Tijdens de ontwerpfase startte Opel een breed en intens reflectieproces over zichzelf en over zijn waarden. Opel kan terugblikken op een industrieel bestaan van 156 jaar dat begon met precisiemechanica en op bijna 120 jaar als autoproducent. Daarbij wordt het gedreven door een nooit aflatend engagement om boeiende en relevante innovatieve technologieën voor iedereen toegankelijk te maken. De hele geschiedenis door kan de specifieke ‘way of life' van Opel worden samengevat met deze drie waarden: Duits, toegankelijk en opwindend. Voor de toekomst wil het merk verankerd blijven in de modernste en meest positieve uiting van zijn Duitse roots: Opels 'New Germanness' neemt het beste van de traditionele Duitse waarden – uitstekende engineering, een oprechte fascinatie voor goed gebouwde producten en een intense focus op functionaliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid – en verrijkt deze met warmte en een open geest. De nieuwe GT X Experimental, die zijn inspiratie uit Opels innovatieve geest put, vat de essentie van het rijke erfgoed van het bedrijf samen en belooft een boeiende toekomst. Hij mengt Duitse engineering, precisie en kwaliteit met visionaire innovaties om een vooruitblik te geven van hoe de Opel-wagens midden de jaren 2020 zullen zijn: gedurfd, puur van look en toch erg toegankelijk en klantgericht.

Opel opteerde ervoor om zijn visie op de auto van de toekomst te vertalen in een compacte SUV van slechts 4,063 meter lang (wielbasis: 2.625 mm, breedte: 1.830 mm; hoogte inclusief antenne: 1.528 mm). SUV’s zijn momenteel de populairste wagens op de markt en Opel wil ze nog aantrekkelijker maken voor een breed publiek. Maar hiervoor moeten SUV’s nog efficiënter zijn dan ooit. Daarom is de Opel GT X Experimental gebouwd op een lichtgewicht architectuur, heeft hij een kleinere ecologische voetafdruk en rijdt hij op wielen van 17 inch die veel groter ogen. Ze staan garant voor een maximaal comfort op de weg, maar zien er ook indrukwekkend uit. Trouw aan het PACE!-plan om tegen 2024 een elektrische versie aan te bieden van elk Opel-model, is de GT X Experimental een volledig elektrische wagen waarvan het vermogen wordt geleverd door een vooruitstrevende compacte lithium-ionbatterij van 50 kWh met inductieladen. De GT X Experimental pretendeert niet om volledig autonoom rijden aan te bieden, maar hij heeft wel autonome rijfuncties van niveau 3. Dat betekent dat hij alle aspecten van het rijden aankan, maar dat de bestuurder op verzoek tussenbeide moet komen.

Puur en gedurfd: dit is het Opel-design van de toekomst

Opel GT X Experimental 504101

De GT X Experimental presenteert innovatieve technologie met geraffineerde eenvoud. Vice President Design Mark Adams en zijn team hebben een hele filosofie ontwikkeld voor het specifieke, Duitse design van Opel dat puurheid met emotionele durf combineert. Op de GT X Experimental werd elke gebruikelijke functie, elke module van een auto in vraag gesteld om tot een uitgepuurd design te komen door alle overtollige designelementen weg te laten. Het designteam noemt dit 'visuele detoxificatie’.

Het koetswerk van de Opel GT X Experimental toont krachtige proporties gekoppeld aan mooi gestructureerde, pure vloeiende oppervlakken. Zijn krachtige silhouet wordt geaccentueerd door de gedurfde grafische vormgeving die de bovenste en onderste gedeelten van elkaar scheidt. Het gedeelte onderaan is gelakt in een helder lichtgrijs en de hele bovenkant, inclusief de motorkap, het glas en het dak, is volledig uitgevoerd in een bijna zwart nachtblauw. Hiertussen vloeit een gedurfd geel signatuuraccent van Opel door de auto om hem structuur en dynamiek te geven. Dit kleurenschema verwijst naar de traditionele grijze/zwarte/gele kleur van Opel maar in een andere configuratie voor een fris, modern gevoel. De GT X Experimental verwelkomt passagiers met een ruime, onbelemmerde toegang dankzij de achteraan scharnierende achterdeuren en alle vier deuren die breed openslaan tot 90 graden om de conceptwagen een toegankelijk karakter te geven. De golvende panoramische voorruit/dak reikt tot aan de achterzetels waardoor er meer licht in de SUV binnenvalt en hij een open gevoel van ruimte geeft.

De ontwerpers van Opel hebben de traditionele, zogenaamde 'gesneden lijnen' in het koetswerk tot een absoluut minimum herleid. Dat was nodig vanwege de verschillende openingen zoals deuren en motorkap. De bovenste snijlijn van alle deuren zit verborgen in het gele accent en die van de achterdeuren valt samen met de opening van de koffer. Conventionele elementen zoals deurhendels en buitenspiegels werden achterwege gelaten. Zo wordt het koetswerk een glad canvas dat verrassende elementen bevat zoals kleine pop-upcamera’s die geïntegreerd zijn in de gele grafische lijnen op de zijkanten van de motorkap en die de buitenspiegels vervangen.

Als tegengewicht voor deze visuele detoxificatie, geven zeldzame grafische details de look van de GT X Experimental energie. Langs de drempel onder de achterdeur aan de bestuurderskant zijn afgeronde driehoeken ingebed: een ervan bevat een klein, zeshoekig led-scherm dat het laadniveau van de elektrische batterij toont. De wielen van 17 inch ogen veel groter dankzij de stoere rubberen omhulsels die overlopen in de velgen om de afmetingen van de donkerblauwe banden visueel groter te maken. Gele grafische lijnen op de velg weerspiegelen het gele signatuuraccent van het koetswerk en omringen de elektronische Blitz-embleem dat blijft stilstaan terwijl de wielen ronddraaien. En om het SUV-karakter van de wagen te benadrukken, is de onderkant van het koetswerk in een beschermende bekleding gehuld die het stevige, robuuste postuur van de GT X Experimental een ruige look geeft.

“De Opel GT X Experimental belichaamt de geest van onze kernmerkwaarden: Duits, toegankelijk, opwindend. Het is een 'benaderbaar' concept waarmee mensen zich kunnen identificeren. Hij combineert vol vertrouwen een pure en gedurfde designuitvoering met progressieve technologie die het leven gemakkelijker maakt. Deze wagen belooft duidelijk een zeer boeiende toekomst voor het merk,” aldus Mark Adams.

‘Opel Compass’ en ‘Opel Vizor’ geven toekomstige Opel-modellen een nieuwe visuele identiteit

Opel GT X Experimental 504107

De GT X Experimental onthult ook voor het eerst het nieuwe leidmotief voor de voor- en achterpartij van de toekomstige modellen. Het 'Opel Compass' organiseert de design­elementen langs twee assen die kruisen in de Blitz. De focus ligt meer dan ooit op het legendarische merklogo. De vouwlijn in het midden van de motorkap stelt de verticale as voor. Deze loopt verder onder de Blitz en wordt krachtiger en zuiverder in de uitvoering. De horizontale wordt gesymboliseerd door de typische vleugelvormige signatuur van de daglichten van Opel, die op alle toekomstige voertuigen van Opel te zien zullen zijn. De achterkant vormt een echo van de voorpartij en toont het ‘Opel Compass’ al zijn puurheid. Hierbij verankert de Blitz de horizontale lijn van de vleugelvormige achterlichten met de verticale lijn die loopt van de antenne op de dakvin tot de geaccentueerde vouw in de bumper.

In navolging van het motief van het ‘Opel Compass’ en in lijn met het streven naar een zo puur mogelijke vormgeving, hebben de Opel-ontwerpers bovendien een nieuw Opel-gelaat ontwikkeld dat de pioniersgeest van het bedrijf uitdrukt: de 'Opel Vizor'. De ‘Opel Vizor’ is een module uit één stuk die alle hightech- en merkelementen, zoals het Blitz-logo met leds dat de werkingstoestand van de wagen weergeeft door in verschillende kleuren op te lichten, de led-matrixkoplampen, de vleugelvormige dagrijlichten en alle camera’s en sensoren van de rijhulpsystemen en autonome rijfuncties, samenvoegd onder donker­kleurig plexiglas. De elegante module strekt zich uit over de voorkant van de wagen, vlak onder de motorkap. De nieuwe, opvallende ‘Opel Vizor’ moet in de jaren 2020 het kenmerkende designelement worden voor alle Opel-modellen.

Interieur rond ‘Pure Panel’: visuele en digitale detox voor een relaxerende oase

Het luchtige interieur van de Opel GT X Experimental volgt dezelfde principes en gaat eveneens voor een visuele en digitale detoxificatie. Het minimalistische aspect van de cabine, omringd door de voorruit die ononderbroken doorloopt in het panoramische dak en door de eveneens ononderbroken zijruiten, verhult de innovaties die hij in petto heeft. Het meest opvallende element van het interieur is het instrumentenbord dat vervat zit in een module die op de ‘Opel Vizor’ geënt is: het Opel 'Pure Panel'. Eén enkel, breed scherm verwelkomt de bestuurder en toont aan dat de veelheid aan schermen, knoppen en bedieningen die vaak te zien zijn in de huidige productiewagens, overbodig kunnen worden. ‘Pure Panel’ biedt de bestuurder toegang tot de laatste nieuwe technologie en verschaft hem de informatie die hij nodig heeft terwijl alle elementen die visueel kunnen afleiden, geëlimineerd zijn. De puurheid van de interne vormgeving is ook terug te vinden in de slimme plaatsing van de luchtinlaten. Ze zitten achter de schermen verborgen om volledig pure, schone oppervlakken te creëren. ‘Pure Panel’ toont bovendien hoe technologie van Opel het leven van de klanten gemakkelijker laat maken. Twee schermen uiterst links en rechts van de display van het voorpaneel tonen de zijaanzichten die de kleine pop‑upcamera’s opnemen. Daarnaast werd het ontwerp van het stuurwiel vereenvoudigd waarbij een centrale module de vorm van de ‘Opel Vizor’ herhaalt. En net als zijn tegenhangers op de wielen, blijft de Opel Blitz met leds in het midden rechtop, ongeacht de positie van het stuur.

Deze zuivere hightechaanpak vloeit door het hele interieur. Zo lijken bijvoorbeeld de vier zetels te drijven terwijl wegneembare luidsprekers onder de hoofdsteunen ook geluid buiten de wagen mogelijk maken. Ook grafische details markeren de strikte puurheid van de vormgeving in het interieur: het thema van de afgeronde driehoek wordt herhaald op de achterzetels en het versnellings- en rempedaal.

Conceptwagens van Opel belichamen al meer dan 50 jaar de toekomst van Opel

De naam van de GT X Experimental verwijst naar de pionier onder de conceptwagens van Opel, de Experimental GT uit 1965. Deze toegankelijke coupé was meteen ook de eerste conceptwagen die ooit door een autoproducent in Europa werd gemaakt. De bijkomende X onderstreept Opels plannen om zich nog sterker te positioneren op de SUV-markt: 40 procent van alle Opel-wagens die in 2021 worden verkocht zouden SUV’s moeten zijn.

Opel gebruikt al decennia lang conceptwagens om zijn toekomst vorm te geven. De meeste concepten waren nooit bedoeld voor productie maar stelden het merk in staat de richtlijnen voor de komende modellen uit te zetten. In dat opzicht vertonen de laatste drie conceptwagens van Opel een duidelijke samenhang met de ontwikkeling van het merk. De Monza Concept van 2013 reflecteerde Opels zoektocht naar meer efficiëntie (lichtgewicht, ruimtebenutting, aandrijving) en visualiseerde deze efficiëntie met een mooi gestroomlijnd design. De GT Concept van 2016 bracht efficiëntie naar een volgend niveau, met een vormgeving gebaseerd op de kernideeën van toegankelijkheid, eenvoud en puurheid. De GT X Experimental tilt dit alles nu opnieuw naar een hoger niveau met zijn filosofie die gebaseerd is op de merkwaarden – Duits, toegankelijk, opwindend – en weerspiegeld wordt in een pure en gedurfde vormgeving.

 

bron opel media belgie

Klein en sportief: verkoop nieuwe Opel Corsa GSi van start

Opel Corsa GSi 503379 0

  • µKrachtige motor: turbolader voor een excellente gasrespons en trekkracht
  • Wendbaar weggedrag: OPC-chassis afgesteld op de Nürburgring Nordschleife
  • Een lange traditie: eerste Opel Corsa GSi debuteerde 1988 met 100 pk

Met zijn turbo motor en zijn OPC-chassis is de Opel Corsa GSi een machine voor de echte kenners. De nieuwkomer maakt indruk met zijn ultranauwkeurige OPC-chassis – voor een uitstekend rijgedrag en korte remafstanden. Na de Insignia is de Corsa het tweede GSi-model op de markt. De Corsa GSi wordt aangedreven door Opels pittige 1.4-liter turbomotor met 110 kW/150 pk en een koppel van 220 Nm (brandstofverbruik[1] l/100 km: 8,0-7,7 in de stad; 5,5-5,1 buiten de stad; 6,4-6,1 gecombineerd; 147-139 g/km CO2 gecombineerd). In combinatie met een kort schakelende zesversnellingsbak is de viercilindermotor indrukwekkend pittig in de tweede en derde versnellingen, en valt hij op door zijn maximale koppelbereik van 3.000 tot 4.500 t/min.

Deze kleine knaller uit Rüsselsheim trekt dus niet alleen bijzonder snel op (van 0 naar 100 km/u in slechts 8,9 seconden), maar maakt ook indruk met zijn opvallende elasticiteit: het kost hem een luttele 9,9 seconden om in vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u te gaan. De maximumsnelheid bedraagt 207 km/u. De sportieve Corsa GSi kan nu worden besteld voor € 21.355 (aanbevolen verkoopprijs inclusief btw).

Opel Corsa GSi 503698 0

Het OPC-chassis en de remschijven met rode remzadels werden afgesteld op het legendarische racecircuit van de Nürburgring “Nordschleife” door Volker Strycek, Director Performance Cars & Motorsport bij Opel. Wendbaar weggedrag en korte remafstanden zijn gegarandeerd, zeker in combinatie met de optionele 18-inch lichtmetalen velgen met 215/40 ZR18-banden met extra veel grip.

Opel Corsa GSi 503383 0

Het atletische design van de nieuwe Corsa GSi vult zijn sterke prestaties perfect aan: grote luchtinlaten, sculpturale motorkap, opvallende achterspoiler en nauwkeurig gemodelleerde zijdrempellijsten. Vooraan wordt de robuuste Opel GSi-voorpartij gekenmerkt door de grote grille met honingraatmotief en de centrale Opel-bliksem, gedragen door twee vleugels. Ook de zijspiegelbehuizingen in een sportieve carbonlook springen in het oog. De GSi is een atleet in hart en nieren. Dat wordt visueel bevestigd door de grote met chroom omringde designelementen die horizontaal verbonden zijn met zwarte dwarsstukken vooraan en de opvallende zwarte dwarsbalk op de motorkap. Het bruisende design valt ook op wanneer je de auto van achteren bekijkt. De opmerkelijke spoiler op de rand van het dak zorgt voor extra neerwaartse druk, en de sportieve, verchroomde uitlaatpijp zit vervat in het opvallende design van de achtershort in de kleur van de carrosserie.

Opel Corsa GSi 503380 0

Maar ook vanbinnen straalt de Corsa GSi sportiviteit uit, zeker wanneer het sportstuur, de leren versnellingspook en de aluminium pedalen gecombineerd worden met de optionele sportzetel van Recaro.

Sportieve GSi’s maken deel uit van een lange traditie bij Opel. De eersten die het adrenalineniveau deden stijgen, waren de Manta GSi en de Kadett GSi (115 pk uit 1,8 liter) in 1984. De 2,0-liter DOHC-motor met 16 kleppen leverde slechts vier jaar later 150 pk aan in de Kadett 2.0 GSi 16V. Ook in de eerste Astra was deze motor beschikbaar.

De Corsa GSi-familie ging in 1988 van start met de Corsa A met 100 pk (nu een felbegeerde klassieker) en kende een voorlopig einde met de Corsa D in 2012. Maar nu is de Corsa GSi dus helemaal terug.

[1] Waarden gemeten volgens WLTP en omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron, opel .media

Opel breidt benzinemotorportfolio uit voor Insignia-vlaggenschip

  • 1.6 Direct Injection Turbo met benzineroetfilter (GPF) voor Opels vlaggenschip
  • Verkrijgbaar in modellen Grand Sport, Sports Tourer en Country TourerOpel Insignia Country Tourer 500781 1
  • Keuze tussen handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak
  • Nieuwe generatie infotainment systemen
  • Prijzen vanaf € 36.700 inclusief btw voor Insignia Grand Sport

Opel kreeg al meer dan 155.000 bestellingen binnen voor de Insignia en het merk breidt het motoraanbod van zijn vlaggenschip nu uit met de nieuwste versie van zijn 1,6-liter benzinemotor met directe injectie gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak. Vanaf deze zomer is de 1.6 Direct Injection Turbo verkrijgbaar in de Insignia Grand Sport, Insignia Sports Tourer en Insignia Country Tourer: (brandstofverbruik[1] Grand Sport: 8,4-8,0 l/100 km in de stad, 5,6-5,3 l/100 km buiten de stad, 6,6-6,3 l/100 km en 153-145 g/km CO2 gecombineerd; brandstofverbruik1 Sports Tourer: 8,6-8,3 l/100 km in de stad, 5,6-5,3 l/100 km buiten de stad, 6,7-6,6 l/100 km en 154-151 g/km CO2 gecombineerd). Modelvarianten met de automatische versnellingsbak profiteren standaard van het extra comfort en de flexibiliteit van FlexRide. Het brandstofverbruik1 van de Insignia Country Tourer 1.6 Direct Injection Turbo bedraagt 8,6 l/100 km in de stad, 5,6 l/100 km buiten de stad, 6,7 l/100 km en 156 g/km CO2 gecombineerd.

De pittige viercilinder levert een maximaal vermogen van 147 kW/200 pk bij 5.500 t/min en ontwikkelt 280 Nm koppel vanaf 1.650-4.500 t/min. Met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak en voorwielaandrijving kan de 1.6 Direct Injection Turbo de Insignia in 7,7 seconden doen versnellen van nul tot 100 km/u, met een topsnelheid van 235 km/u

Om de roetuitstoot zoveel mogelijk te beperken, is de 1,6-liter benzinemotor met directe inspuiting uitgerust met een gesloten benzineroetfilter (GPF) voor een optimale regeneratie (d.w.z. oxidatie van de roetdeeltjes die zich in de filter opstapelen). De Insignia Direct Injection Turbo voldoet daarmee aan de strenge uitstootnorm Euro 6d-TEMP. Deze omvat op de openbare wegen gemeten Real Driving Emissions (RDE) en wordt van kracht voor nieuwe inschrijvingen vanaf september 2019.

De Insignia is zowel voor privébestuurders als fleet klanten erg aantrekkelijk. Kopers profiteren van heel wat geavanceerde technologieën, zoals adaptieve cruise control, IntelliLux LED-matrixkoplampen en ergonomische AGR-zetels met het certificaat van de rugspecialisten van Aktion Gesunder Rücken e. V. Wanneer de verkoop van Opels vlaggenschip met de 1.6 Direct Injection Turbo van start gaat, wordt er ook meteen een nieuwe generatie van de infotainmentsystemen Multimedia en Multimedia Navi Pro uitgebracht. Die systemen bieden niet alleen ultramoderne functies, maar zijn ook stijlvol en intuïtief. Er hoort een groot kleurenaanraakscherm bij van tot acht inch groot. Bovendien krijgen de bestuurders een overzichtelijk instrumentenbord, dat in combinatie met het Multimedia Navi Pro-systeem kan worden uitgerust met een optionele head-up display.

De instapprijs voor de Opel Insignia Grand Sport 1.6 Direct Injection Turbo met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt € 36.700 inclusief btw

Opel Insignia Sports Tourer 304054 1

[1] WLTP-metingen omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron opelmedia.be

Opel Astra 1.6 BiTurbo: orderboeken open voor topdiesel

Groots: Astra 1.6 BiTurbo Diesel levert verfijning en topprestaties

  • Sequentiële turbolader: twin-turbo’s voor hoog koppel, ongeacht de motorsnelheid
  • SCR-technologie: nieuwe Astra voldoet reeds aan emissienorm Euro 6d-TEMPOpel Astra Sports Tourer 1991945 q8hpvc413f 600 x 400

Opel heeft de orderboeken geopend voor de nieuwe Astra 1.6 BiTurbo Diesel met selectieve katalytisch reductie-technologie (SCR, Selective Catalytic Reduction). Bijgevolg voldoet deze topversie van de Astra met sequentiële tweetrapsturbolader – verkrijgbaar als vijfdeurs en als Sports Tourer break – nu al aan de strenge emissienorm Euro 6d-TEMP, die ook rekening houdt met emissies gemeten op de openbare weg (RDE, Real Driving Emissions).

De vijfdeurs Astra 1.6 BiTurbo Diesel versnelt vanuit stilstand tot 100 km/u in 9,0 seconden, trekt op van 80 tot 120 km/u in 7,1 seconden en haalt een maximum­snelheid van 225 km/u. Deze krachtige prestaties in combinatie met het bescheiden brandstofverbruik[1] (vijfdeurs: 6,5-6,2 l/100 km in de stad, 4,2-4,0 l/100 km buiten de stad, 5,0-4,8 l/100 km en 133-127 g/km CO2 gecombineerd; Sports Tourer: 6,7-6,3 l/100 km in de stad, 4,3-4,1 l/100 km buiten de stad, 5,2-4,9 l/100 km en 137-131 g/km CO2 gecombineerd) maken van de twin-turbo Astra een van de meest zuinige auto’s in de compacte klasse.

Deze hoogstaande motor met 110 kW/150 pk biedt niet alleen uitstekende brandstof­efficiëntie, maar is ook bijzonder rijvriendelijk. Het maximumkoppel van 350 Newtonmeter is al beschikbaar vanaf 1.500-2.250 t/min. Dankzij de combinatie van het lage voertuig­gewicht en het hoge reactievermogen van het gaspedaal trekt de Astra 1.6 BiTurbo Diesel snel op bij een laag toerental. Uitgerust met een strakke handgeschakelde zesversnellings­bak kan de viercilindermotor het toerental soepel en progressief opdrijven. De motor is bovendien erg verfijnd, zodat de passagiersruimte van de Astra bijzonder stil, comfortabel en ruim is om in te reizen.

In het SCR-proces voor dieselmotoren wordt AdBlue geïnjecteerd in het uitlaatgas. De oplossing ontbindt in ammoniak. Stikstofoxiden (NOx) komen in de katalysator via het uitlaatgas en worden vervolgens selectief omgezet in stikstof en water.

De snelle overgang naar het naleven van de Euro 6d-TEMP-norm maakt deel uit van Opels strategie om een leidende rol te spelen bij het verminderen van de uitstoot van auto's. Om dit doel te bereiken, introduceert het merk tegen 2020 vier elektrische modellen, waaronder de Corsa van de volgende generatie, die als volledig elektrische auto beschikbaar zal zijn, en de Grandland X, Opels eerste plug-inhybride. Tegen 2024 wordt Opel volledig elektrisch, met een hybride versie of een elektrische versie op batterij voor elk personenwagenmodel, naast versies met interne verbrandingsmotoren.

Licht, zuinig, wendbaar: Astra ontworpen voor maximale efficiëntieOpel Astra 503773 600 x 400

De Astra – die in 2016 in Europa werd uitgeroepen tot “Auto van het Jaar” – is een van de bestsellers in het aanbod van Opel. De Astra vijfdeurs en Sports Tourer zijn licht, zuinig en wendbaar, maar bieden ook uitstekend comfort en efficiëntie bij ieder onderdeel.

Ondanks de compacte buitenafmetingen, genieten passagiers in de Astra van een bijzonder royale beenruimte, vooral achteraan. De Sports Tourer heeft bovendien plaats voor 1.630 liter bagage en de grote laadruimte is gemakkelijk toegankelijk dankzij de optionele elektrische achterklep die opent en sluit met een eenvoudige schopbeweging onder de bumper.

Naast een waaier aan rijhulpsystemen zoals de aanrijdingswaarschuwing vooraan (Forward Collision Alert) met automatische noodrem (Automatic Emergency Braking) en de waarschuwing bij het ongewild afwijken van de rijstrook (Lane Departure Warning) met automatische stuurcorrectie (Lane Keep Assist) is de Astra als eerste wagen in zijn klasse ook beschikbaar met integrale led-matrixkoplampen. Het IntelliLux LED Matrix verlichtings­systeem op de Astra bestaat uit 16 ledsegmenten – acht aan elke kant van de wagen – en past de lengte en de spreiding van de lichtstraal voortdurend en automatisch aan elke verkeerssituatie aan, zonder tegenliggers te verblinden.

De optionele uitrusting van de Astra omvat ook infotainmentsystemen die kunnen bediend worden via een aanraakscherm, de afstandsbediening aan het stuurwiel of via stemherkenning. Ze laten bovendien toe geschikte smartphones te bedienen met het eigen stembedieningssysteem van de telefoon, zoals Siri of Google Assistant, en zijn compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

In België is de vijfdeurs Opel Astra 1.6 BiTurbo Diesel verkrijgbaar vanaf 26.950 euro.

bron opel media be

Login

Who's Online

We hebben 140 gasten en geen leden online

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok