BlogRead the Latest News

 

50 jaar Opel GT: “Nur Fliegen ist schöner…”

Opel GT 502881

 
  • Mijlpaal: mythische sportwagen rolt voor het eerst van de band in 1968
  • Publiekslieveling: succes in en buiten Europa overtreft alle verwachtingen
  • Onvergetelijk: Opel GT onsterfelijk in slechts vijf productiejaren
  • Start verjaardagsviering: Opel GT present op ‘Bodensee-Klassik’

 

“Nur Fliegen ist schöner…” – alleen vliegen is beter. Vier woorden volstaan om passie op te wekken en te doen dagdromen. Net als de reclameslogan is ook de auto zelf een klassieker geworden: de Opel GT sportwagen, waarvan het eerste exemplaar 50 jaar geleden van de band rolde. Toen al was het, net als nu, een echte droomauto en een mijlpaal in de geschiedenis van de auto. De ‘Bodensee-Klassik’ voor oldtimers in mei is de eerste gelegenheid om de verjaardag van de Opel GT te vieren. Het hele jaar lang zullen de fans het stijlicoon opnieuw kunnen ontdekken op heel wat andere evenementen.

Experimental GT: Opel-ontwerpers tonen het nodige lef

Om exact te zijn, begon de loopbaan van de Opel GT niet 50 maar 53 jaar geleden, met een big bang op het Internationale Autosalon IAA van Frankfurt in 1965. Het bedrijf presenteerde er een tweezits sportauto. Met zijn strakke koetswerk, lage neus met openklappende koplampen, bolle wielkasten en scherpe achterkant leek hij in geen enkel opzicht op enige andere auto ooit getoond door een Europese constructeur. De gewelfde externe vormgeving werd al gauw vergeleken met een Coca-Colafles en daarom ‘Coke Bottle Shape’ genoemd. Aanvankelijk beschreef Opel de ‘Experimental GT’ – de eerste conceptwagen van een Duitse constructeur – als een hoogperformante studie. Hij werd ontworpen door Erhard Schnell en zijn team in de gloednieuwe ‘Styling Studio’ in Rüsselsheim – het eerste designcenter van een Europese autofabrikant.

Erhard Schnell herinnert zich nog dat de ontwikkeling van de GT een groot geheim was: “Eerst was het gewoon een stijlproject. Mijn baas had niets verteld aan het management. Maar toen de studie bijna af was, kon hij het niet langer voor zich houden. Wij waren er echt niet gerust op toen de Experimental GT voor het eerst werd voorgesteld. Wat een opluchting toen het managementteam spontaan begon te applaudisseren. Ze waren uiterst enthousiast!”

Hun lef werd beloond op het Internationale Autosalon van Frankfurt, waar de media en het publiek de GT zeer enthousiast onthaalden. Niemand had van Opel zo een radicale sportauto verwacht. Zes jaar na de eerste ontwerpschets en slechts drie jaar nadat het project groen licht kreeg, was het GT-prototype een productieauto.

Grensoverschrijdende samenwerking voor grenzeloos plezier

De eerste Opel GT rolde in 1968 van de band. Het was een vroeg voorbeeld van Frans‑Duitse samenwerking. Carrosseriebouwer Chausson en Brissonneau & Lotz had al eerder met Opel samengewerkt en was een betrouwbare partner gebleken. Het Franse bedrijf zorgde voor de pers-, las- en lakwerken en het interieur van de GT alvorens de wagen naar Duitsland te sturen, waar het chassis en de motor werden gemonteerd.

Kopers van een GT konden kiezen uit twee viercilindermotoren, namelijk de 1,1-liter motor met 60 pk uit de Kadett en de 1,9-liter met 90 pk uit de Rekord. Vooral de GT 1900 was van meet af aan erg populair. Hij haalde een maximumsnelheid van 185 km/u en versnelde vanuit stilstand tot 100 km/u in 11,5 seconden: precies wat de kopers wilden. De achterwielen waren aangedreven door een handgeschakelde vierversnellingsbak. Europese klanten waren amper geïnteresseerd in de optionele automatische drieversnellingsbak, maar aan de andere kant van de Atlantische Oceaan was die transmissie wel enorm populair.

Friedhelm Engler, Design Director Exterior bij Opel, beschrijft het gedrag van zijn collega’s uit die tijd als “Gedurfd! Een concept met centraal geplaatste motor vooraan op basis van de Kadett B was nogal gewaagd. In plaats van beproefde onderdelen uit de massa­productie in een nieuwe buitenkant te steken, hadden ze het lef om met iets radicaals te komen: een echte Gran Turismo. Men kan stellen dat de GT staat voor branie in staal!”

Revolutionair aan binnen- en buitenkant

Het koetswerk van de productie-GT was wezenlijk anders dan dat van de originele wagen, met een nog sportievere uitstraling. De voorpartij was groter, met een kortere overhang. Dankzij de gespierde uitstulpingen voor het inlaatsysteem was een lagere motorkap mogelijk. De rechthoekige openklappende koplampen van de Experimental GT werden vervangen door verleidelijke ogen, die de auto nog herkenbaarder maakten. De krachtige en tegelijkertijd elegante lijnen verlaagden de luchtweerstand zonder te veel lift toe te voegen, zodat de auto ook bij hoge snelheden op de autosnelweg stabiel bleef. Er dook wel een ander, onverwacht probleem op: volgens het persbericht van september 1968 konden de prototypes van de GT nergens rondrijden zonder te worden opgemerkt door de pers omdat de sensuele, aerodynamische vorm elke camouflage onmogelijk maakte.

Net als de buitenkant heeft ook het interieur van de GT een zekere flair waar fans tot op vandaag warm voor lopen, met kuipzetels, een stuurwiel met drie spaken en ronde instrumenten. De ontwerpers van de GT speelden in op emotie, maar hechtten ook veel belang aan veiligheid. Ze gaven hun creatie bijvoorbeeld driepuntsgordels mee, integrale kantel- en zijaanrijdingbescherming en een veiligheidsstuurkolom.

Opel GT 297003

Succes in de motorsport en recordbrekende auto’s

Met zijn lage zwaartepunt, stabiele koetswerk en dynamische chassis was de GT voor de autosport geboren. De Conrero GT’s bijvoorbeeld boekten in het begin van de jaren 70 tal van successen in langeafstandsraces. Dr. Georg von Opel, de kleinzoon van de oprichter van het bedrijf, bouwde de GT in 1971 om tot een elektrische auto die een maximum­snelheid van 189 km/u haalde en meerdere wereldrecords vestigde. In juni 1972 produceerde Opel een GT met dieselmotor, die twee wereldrecords en achttien internationale records vestigde op het testterrein in Dudenhofen. De topsnelheid van 197 km/u over 1000 meter was een sensatie voor de dieselauto’s van toen. GT-designer Schnell herinnert zich hoe de diesel-GT aan zijn nog lagere vorm kwam: “We hadden een beperkt budget. Dus namen we een auto die als cabriolet bedoeld was en sneden we er gewoon de voorruit af!”

In 1969 zag het ernaar uit dat een droom zou uitkomen voor fans van dakloze auto's, toen Opel de Aero GT cabriolet met elektrisch inklapbare achterruit en afneembaar dak voorstelde op het IAA. Helaas bleef het bij een ontwerpstudie.

Hoe dan ook, de GT bleef de klanten boeien tot het einde van zijn productie in 1973. Dankzij zijn prestaties, unieke vormgeving en aantrekkelijke prijs overtrof de populariteit van de GT alle verwachtingen. Op een tijdspanne van slechts vijf jaar werden er in totaal 103.463 exemplaren gebouwd. Niet alleen Europese, maar ook Noord-Amerikaanse klanten hielden van Opels radicale sportauto, die nog steeds veel fans heeft aan beide kanten van de Atlantische Oceaan. De GT bewijst tevens dat de designers en ingenieurs van Opel toen al het samengaan van Duitse precisie met sculpturale vormgeving in het achterhoofd hadden. Of om het met de woorden van Duitse acteur en GT-bestuurder Ken Duken te zeggen: “De reclame had het mis – vliegen is niet beter!”

Autonoom rijden ?

Kleine sportieveling met een grote naam: de nieuwe Opel Corsa GSi

Opel Corsa GSi 502064

 

  • GSi-traditie voortgezet: Opel Corsa GSi volgt op Insignia GSi
  • Pure precisie: sportonderstel van snelle broer Corsa OPC
  • Compromisloze uitstraling: dynamisch Opel-design met strakke en precieze lijnen
  • Toerwagengevoel: Recarozetels en sportstuur vanbinnen, koolstofelementen vanbuiten

Pure precisie zorgt voor puur rijplezier: dat bewijst de Opel Insignia GSi al op indruk­wekkende wijze in de middelgrote klasse. Nu maakt de nieuwe Opel Corsa GSi dit waar in het segment van kleine auto’s. Deze accurate sportwagen is een bochtenspecialist, dankzij zijn sportchassis dat afgesteld werd op de Nürburgring Nordschleife. Het buitendesign van de Corsa GSi laat er geen twijfel over bestaan: dit is een rasechte atleet die ook in het dagelijks verkeer uiterst efficiënt is.

"We zetten onze lange GSi-traditie voort met de nieuwe Corsa GSi. Al vanaf de eerste Corsa was er een bijzonder sportieve variant, tegenwoordig een gewilde youngtimer. Onze meest recente atleet zal met zijn OPC-sportchassis nieuwe normen stellen in het segment,” aldus Peter Küspert, Opel Managing Director Sales & Marketing.

De kleine driedeursauto maakt indruk met precieze lijnen en een toets agressiviteit. Zijn design is kenmerkend: grote luchtinlaten, sculpturale motorkap, opvallende achterspoiler en nauwkeurig gemodelleerde zijdrempellijsten. Vooraan is de wat uitdagende Opel GSi-voorpartij gekenmerkt door de grote grille met honingraatmotief en de centrale Opel-bliksem, gedragen door twee vleugels, en vallen de zijspiegelbehuizingen in sportieve koolstof-look onmiddellijk op. De grote met chroom omringde designelementen die horizontaal verbonden zijn met zwarte dwarsstukken vooraan en de zwarte dwarsbalk op de motorkap ondersteunen de indruk dat deze atleet stevig aan de weg kleeft. Het krachtige design valt ook op wanneer men de auto van achteren bekijkt. De opvallende spoiler op de rand van het dak zorgt voor extra neerwaartse druk, en de sportieve, verchroomde uitlaatpijp zit vervat in het opvallende ontwerp van de achterschort in carrosseriekleur.

Opel Corsa GSi 502065

Maar ook in het interieur straalt de Corsa GSi sportiviteit uit. De bestuurder neemt plaats op de optionele sportzetel van Recaro en legt de handen op het sportstuur. De auto wordt in versnelling gezet met de leren versnellingspook en met de voet op het aluminium sportpedaal gaat puur rijplezier van start. De Corsa GSi straalt ook pure precisie uit: het sportchassis, al bekend van de OPC-versie, en de remmen met rode remzadels, zorgen voor atletische nauwkeurigheid, uitstekend rijgedrag en korte remafstanden, ook in combinatie met de optionele 18-inch lichtmetalen velgen.

Tot slot kunnen de inzittenden van de Corsa GSi ook genieten van uitstekende connectiviteit dankzij het optionele IntelliLink-infotainmentsysteem.

bron opel media 21/03/2018

Praktisch kan zo aantrekkelijk zijn: zes decennia met de beste Opel breaks

  • Opel Astra Sports Tourer 294921 1
  • Zo werkt Car-a-Van: Olympia Rekord van Opel is fundament breaksegment in Europa
  • Zo werkt ontwikkeling: van eenvoudige bestelwagen tot sportieve gezinswagen
  • Zo werkt elegantie: naar nieuw designtijdperk bij Opel met eerste Insignia-generatie

De huidige Opel Astra Sports Tourer en Insignia Sports Tourer hebben alles wat men van een moderne break kan verwachten. Het zijn ideale auto’s om met het hele gezin op reis te trekken, maar ook perfecte werkpaarden en bedrijfswagens. Ze zijn flexibel, hebben veel laadruimte en een grote passagiersruimte, maar bieden ook topcomfort, spitstechnologie en uiteraard een sportief, elegant design. De huidige generatie Opel breaks voldoet aan al deze criteria en zet daarmee een lange merktraditie verder. De autofabrikant staat immers voor krachtige en betrouwbare breaks die al decennia lang miljoenen bestuurders vervoeren. Sinds de jaren 1950 levert Opel een belangrijke bijdrage aan het succes van de break op de Europese markt. Toegegeven, het briljante idee van een flexibele auto die dienst kan doen als bedrijfswagen én als gezinswagen komt van over de Atlantische Oceaan. Toch was het de autoproducent uit Rüsselsheim die erin slaagde hem populair te maken in Europa, dankzij de Olympia Rekord Caravan.

Maakt breaks populair in Europa: de Opel Olympia Rekord Caravan uit 1953

Opel Olympia Record Caravan 72232 1

In 1953 stelde Opel zijn eerste echte break voor op het Internationale Autosalon van Frankfurt: de Olympia Rekord met zijruiten in de bakvormige achterkant werd samen met de berline-uitvoering gelanceerd als een veelzijdige personenwagen. Beide modellen hadden een koetswerk in pontonstijl en een kenmerkende haaienbek. De naam van het aantrekkelijke breakmodel zou de geschiedenis in gaan als synoniem voor een apart genre in de autosector: de ‘CarAVan’. De legende wil dat deze woordcombinatie afkomstig is van de vraag die verbaasde toeschouwers zich stelden in het Engels: “Is this car a van?” In Duitsland werd het nieuwe koetswerk ook wel ‘Kombi’ genoemd, wat kort is voor ‘Kombinationskraftwagen’, d.w.z. een auto die de kenmerken van twee voertuiggenres combineert.

In tegenstelling tot de vorige bakvormige bestelwagens was de Olympia Rekord Caravan ronduit extravagant voor zijn tijd. Zo luidde de reclame van Opel voor zijn nieuwe Caravan: “In een handomdraai kan de achterbank moeiteloos worden neergeklapt – de elegante, respectabele Opel Caravan is een uiterst praktische en economische bestelwagen geworden”. Omdat hij de voordelen bood van zowel een comfortabele berline als van een ruime bedrijfswagen, boekte de Opel Olympia Rekord Caravan van meet af aan succes in Europa en veroorzaakte hij een ware boom van breaks.

Slechts vier jaar later ging Opel nog een versnelling hoger met de Olympia Rekord P1. Dat model kreeg een nieuw ontworpen vooras met dubbele draagarmen en een volledig gesynchroniseerde drieversnellingsbak met pook op de stuurkolom. Ook deze keer bood Opel een breakuitvoering aan, die in tegenstelling tot de berline eenvoudigweg Olympia P1 genoemd werd. De naam trok klanten aan, want alleen al in de eerste twee productiejaren verkocht Opel meer dan 100.000 exemplaren van deze break.

Zo ruim als een bus: de Opel Kadett A Caravan uit 1963

Opel Kadett A Caravan 502409 1

Omdat de verkoopaandeel van ‘caravans’ bleef toenemen in het middelgrote voertuig­segment, introduceerde Opel het concept van de break ook in het compacte segment, en wel met de Kadett A. De Opel Kadett Caravanbracht in 1963 een revolutie teweeg in de compacte klasse. Een grote koffer en ruimte voor tot zes personen dankzij een derde rij zetels, een nieuwe, pittige motor en lage onderhoudskosten: zo luidde het succesrecept van de Kadett A. Het silhouet was zakelijk en modern. De taillelijn zat laag, de panoramische ramen zorgden voor een goede zichtbaarheid en een sierstrip langs de zijkant benadrukte de langwerpige vorm. Vooraan liepen de spatborden spits over in de koplampen.

De passagiersruimte maakte een diepe indruk op gebruikers van gewone kleine auto's. De koffer was een echte laadruimte en de dop van de brandstoftank zat aan de buitenkant! “Opel Kadett, afgekort als O.K.,” schreef het reclameteam van Opel, dat het niet kon laten om de concurrenten in Wolfsburg te plagen. “De koffer ruikt nooit naar benzine”, voegde het er met een knipoog aan toe. Ook met zijn moderne, watergekoelde motor vooraan had de Kadett een voordeel tegenover de Kever wat design betreft. De viercilinder van 993 cc leverde een stevig vermogen van 40 pk.

De verkoop van ‘caravans’ schoot de hoogte in: aan het einde van de productie in 1965 had Opel zowat 650.000 exemplaren van de Kadett A verkocht in alle koetswerkvarianten. Daarvan was bijna een op de vier een break. In die periode kwam ongeveer een op de twee Duitse breaks uit Rüsselsheim.

De Opel Rekord C werd gelanceerd in 1966 en was verkrijgbaar in heel wat varianten. Klanten konden kiezen tussen de twee- of vierdeurs berline en de drie- of vijfdeursbreak. Daarmee was de eerste vijfdeursbreak een feit. De Rekord C was ook leverbaar als bestelwagen zonder zijruiten achteraan. Vijf motoren van 43 kW/58 pk tot 70 kW/95 pk leverden het juiste vermogen voor elke behoefte. Bestuurders konden al die keuze­mogelijkheden duidelijk smaken. De Rekord C werd het succesvolste Rekord-model, want voor het eerst overschreed Opel de kaap van een miljoen verkochte eenheden. Er rolden in totaal 1.253.161 exemplaren van de band. Een witte Rekord C Caravan viel een bijzondere eer te beurt: in 1971 was hij officieel de tien miljoenste Opel ooit.

De elegante Voyage Caravan: in 1970 werd Opel trendsetter voor lifestyle breaks

Opel Ascona A Voyage 17392

In 1970 introduceerde Opel een nieuwe generatie breaks, die niet alleen veel laadruimte hadden, maar vooral gericht waren op gezinsactiviteiten en ontspanning. Hij had sportieve en meer lifestylegerichte kenmerken.

Tijdens het Autosalon van Genève in 1968 had Opel al een tipje van de sluier opgelicht met het studiemodel Commodore Voyage. Die grote break had speciale, houtachtige zijpanelen die aan de American Woodies deden denken. Hoewel het studiemodel nooit in serieproductie ging, zette het wel de deur open voor nieuwe experimenten bij Opel Styling, zoals het designcentrum toen heette. In de late jaren 1960 en de vroege jaren 1970 werkten de designers aan verschillende strakke, elegante breaks met grote ramen. Ze kregen allemaal de naam Voyage mee om het vrijetijdsaspect en de aanzienlijk luxueuzere vormgeving te benadrukken. De tijd was rijp voor een nieuwe generatie breaks, die als vanzelfsprekend ruimte en luxe combineerden met grote ramen voor een goed ruimtegevoel.

In 1970 kwam het concept op de markt als de Ascona Voyage, naast de traditionele caravanuitvoering. Dit model had kenmerkende zijpanelen van kunsthout en een vinylen dak. Met zijn naam gaf de Voyage al aan welke kant de geschiedenis van de break zou uitgaan. De voorloper van de ‘Shooting Brake’ was geboren. Alweer vervulde Opel de rol van trendsetter.

Tegelijkertijd bleef de autoproducent uit Rüsselsheim trouw aan zijn belofte om vooral praktische auto’s met een mooie vormgeving te bouwen. Vanaf 1972 kwam de Rekord D het aanbod in de hogere middenklasse aanvullen. Hij was verkrijgbaar als berline, coupé en uiteraard als drie- of vijfdeurs break. Hij had heldere, strakke vormen en kaarsrechte lijnen. De break was voor het eerst ook leverbaar met een dieselmotor. Om misverstanden bij de klanten te vermijden, kreeg de nieuwe Rekord-generatie daarom aanvankelijk de naam ‘Rekord II’. De ‘D’ in ‘Rekord D’ kon immers aan diesel doen denken.

Ruimtewonder: in 1986 wordt de Opel Omega Caravan gelanceerd

Opel Omega Caravan 80238

In de eerste helft van de jaren 1980 investeerde Opel meer dan twee miljard Deutschmark in de Omega, een volledig nieuw, technisch geavanceerd voertuigconcept. Het nieuwe middelgrote model kwam op de markt in 1986 met een baanbrekende aerodynamica. De berline imponeerde met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,28 terwijl de break een Cx waarde van 0,32 had, wat lang niet slecht was voor zijn afmetingen van 4,73 x 1,77 x 1,48 meter (lengte/breedte/hoogte). Het was het resultaat van verbeteringen in de vorm­geving, zoals een glad oppervlak rondom, verzonken ramen, verborgen ruitenwissers en een steile achterkant. Dat alles zorgde ook voor een zuinig brandstof­verbruik.

De grootste verrassing zat echter onder de achterklep van de Omega Caravan. De term ‘koffer’ was een understatement voor deze XXL-bagageruimte. Op een vlak oppervlak van maximaal 1,98 meter lang kon de break tot 1.850 liter bagage en andere voorwerpen vervoeren. Er kon tot 630 kilogram geladen worden, wat bovendien moeiteloos ging dankzij de lage laaddrempel. De ingenieurs ontwierpen het unieke DSA-veiligheidschassis (Dynamic Safety Action) om ervoor te zorgen dat de Omega Caravan altijd veilig en comfortabel was, zelfs wanneer hij volgeladen was. Samen met het standaard antiblokkeerremsysteem garandeerde dat ook in kritieke situaties een maximale stuurstabiliteit.

Bestseller met nieuwe naam: de Opel Astra startte zijn loopbaan in 1991

Opel Astra F Caravan 7833

Tussen 1991 en 1997 werden er zo'n 4,1 miljoen stuks van de Astra F geassembleerd. Het is daarmee het best verkochte Opel-model ooit. De ontwikkelaars focusten op een modern design met meer ruimte binnenin, meer comfort en meer aandacht voor milieu­bescherming. De opvolger van de Kadett nam de naam van het Britse zustermodel over (de vierde generatie van de Kadett werd sinds 1980 verkocht als de Vauxhall Astra in het VK).

De ruime Astra Caravan was al meteen een populaire variant. Particulieren verkozen de zeer goed uitgeruste Caravan Club met een vermogen tot 115 pk. Opel lanceerde ook een veiligheidsoffensief met zijn nieuwe ster. Alle Astra's boden een actief gordelsysteem met spanners aan de voorzetels, in de hoogte verstelbare gordels en zetelhellingen, evenals zijdelingse bescherming met dubbele stalen buisverstevigingen in alle deuren. Alle motoren waren voorzien van katalysators.

Van Caravan naar Sports Tourer: de Insignia luidde een nieuw designtijdperk in bij Opel

2010 Opel Insignia Sports Tourer 502408

In 2009 begon Opel alweer aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de break. De naam Opel Insignia Sports Tourer drukte al uit dat de designers de dynamische look van de nieuwe middenklasse van Opel hadden weten te vertalen naar het breaksegment. De lifestyle break kreeg baanbrekende technologie mee in een sportief, hoogwaardig koetswerk en straalde dezelfde atletische, krachtige elegantie uit als de berline-uitvoeringen. Met zijn vleugelvormig ontwerp voor de lichten en kenmerkende Opel-sikkel op de flanken luidde de Insignia een nieuw designtijdperk in bij Opel: een combinatie van sculpturale voorgeving en Duitse precisie, die als basis dient voor alle toekomstige personenwagens uit Rüsselsheim.

Onder de aantrekkelijke buitenkant zat heel wat spitstechnologie: klanten konden kiezen uit vijf benzine- en vier turbodieselmotoren met vermogens van 81 kW/110 pk tot 191 kW/260 pk en een koppel tot 400 Nm. Dankzij het nieuw ontwikkelde adaptieve 4x4‑systeem met FlexRide-chassis maakte de Sports Tourer indruk met eersterangs stabiliteit, optimale tractie en hoogstaand rijgedrag in alle omstandigheden. De Opel Eye-camera vooraan in combinatie met verkeersbordherkenning (Traffic Sign Assist) en waarschuwingsfunctie bij het ongewild verlaten van de rijstrook (Lane Departure Warning), ging in dit model in première. Ergonomische, in meerdere richtingen verstelbare zetels met het label van de experten van ‘Aktion Gesunder Rücken e.V’ (campagne voor een gezonde rug) verhoogden het comfort. De praktische break had zich ontpopt tot een flexibele, lifestyle reisgezel met comfort- en wellnessgarantie.

Login

Who's Online

We hebben 186 gasten en geen leden online

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok