BlogRead the Latest News

 

Dinsdag tip dag: Wat moet ik zeker controleren voor ik op vakantie vertrek?

Hieronder wat handige weetjes om je wagen vakantie klaar te maken. Wij kunnen dit ook voor jouw doen, en zonodig ineens vloeistoffen op peil zetten.

Banden

Tijdens het onderzoek bleek dat 3% van de gecontroleerde auto’s een dermate lage bandendruk heeft dat het echt gevaarlijk is voor een klapband. Het wordt steeds belangrijker dat je banden goed in orde zijn, want uit datzelfde onderzoek blijkt dat slechts 56% over een volwaardig reservewiel beschikt. De juiste bandenspanning vind je in de handleiding van je auto en de minimale profieldiepte van je banden is 1,6 millimeter.

Hoe controleer je de bandenspanning?

Controleer de bandenspanning als de banden koud zijn, dus wanneer je niet meer dan 5 kilometer gereden hebt.
Je vindt de voorgeschreven bandenspanning in het instructieboekje van de auto, op een sticker in het portier of op de tankklep.
Pomp de band op tot de juiste bandenspanning bereikt is.
Vergeet ook niet je reservewiel na te kijken.
Als je auto zwaar beladen is, kan je best je bandenspanning wat verhogen. Ook deze informatie vind je in het instructieboekje van de auto.

Hoe controleer je de profieldiepte?2016 07 06 autoaz zomercheck

Op je band staan slijtindicatoren, rubber blokjes die onder in de lengtegroeven geplaatst zijn. Zodra deze rubber blokjes gelijk komen met het rolvlak, moet de band vervangen worden.
Je kunt de profieldiepte van je banden ook meten met een 1 euro muntstuk: is het gouden randje van de munt zichtbaar als je deze in de groeven van de band stopt? Dan is de profieldiepte minder dan 3 millimeter.

Koelvloeistof

Tijdens je vakantie is voldoende koelvloeistof erg belangrijk, deze dient om je motor af te koelen. Filerijden en een zwaardere belasting stellen de koeling erg op de proef. Je koelvloeistof moet normaal gezien om de twee jaar vervangen worden.

Hoe controleer je de koelvloeistof?

Controleer de koelvloeistof alleen bij een koude motor.
Controleer de koelvloeistof bij voorkeur op een egale ondergrond, voor een betrouwbaar resultaat
De koelvloeistof zit in een transparant reservoir. Er is geen vaste plaats voor het reservoir. Je kan het herkennen aan het afgebeelde symbool op de draaiknop dat op gevaar wijst: een uitroepteken in een driehoek, een wolk, opstijgende dampen met een hand.
Het vloeistofpeil controleer je aan de hand van de streepjes op het reservoir. De vloeistof moet zich tussen het minimum- en het maximum-streepje bevinden.
Moet je regelmatig grotere hoeveelheden koelvloeistof bijvullen, dan kan dat duiden op een lek. Contacteer ons in dat geval .

Oliepeil

Olie is erg belangrijk voor je motor: olie beschermt de motor tegen wrijving en hoge temperaturen.

Hoe controleer je het oliepeil?

Peil de olie als de motor koud is.
Zorg dat je auto waterpas staat, zodat je een betrouwbare meting krijgt.
Maak de peilstok proper en stop hem terug in het oliereservoir. Haal hem eruit om het peil af te lezen.
Als het niveau tussen de twee indicatoren staat, is het goed. Indien niet, vul de olie bij.


De ruitenwisser(vloeistof)

Het moet niet gezegd worden dat het erg belangrijk is dat je goed door je ruiten kan kijken tijdens het rijden. In de zomer kan het ook regenen, maar ook droogte, stof en beestjes kunnen ervoor zorgen dat het zicht door je ruiten belemmerd wordt.

Hoe vul je de ruitenwisservloeistof bij?

Kijk in het instructieboekje waar het reservoir zit, je kan de dop herkennen aan het pictogram van een raam met straaltjes water erboven.
Schroef de dop open en vul het reservoir bij tot aan het maximum-streepje of tot iets onder de rand.
Tijdens de wintermaanden kan water bevriezen, het is dan belangrijk dat je vloeistof gebruikt met antivries.

 

Bron vab

Dinsdag tip dag: Waar vind ik verkoeling bij tropische temperaturen?

Eens geen tip over je wagen, maar een ander die wel toepasselijk is met dit weer!

Enkele dagen per jaar loopt de temperatuur in België op tot 30 graden of meer. Dat zijn de tropische dagen.

De hitte wordt door veel mensen niet meteen als prettig ervaren, wel integendeel. Bij grote hitte is de luchtkwaliteit dikwijls ondermaats door het optreden van ozon. Oudere mensen vergeten dat ze bij het hete weer veel moeten drinken. Het gevolg is oversterfte: er sterven tijdens en na een hittegolf beduidend meer mensen dan anders.Tropisch warm 1280x600

Maar de hitte is niet gelijkmatig verdeeld. Er zijn altijd koelere plekjes. In eigen huis zoek je het best de noordkant op. Daar komt de zon immers niet. Het is er duidelijk koeler dan elders.

Een bovenverdieping is ook altijd warmer dan een benedenverdieping. Dat komt omdat warme lucht stijgt. In de kelder is het meestal heerlijk koel.

In een bos voelt het door de afwezigheid van zonnestralen duidelijk koeler aan.

Algemeen gesproken kan je stellen dat het "op den buiten" minder warm is dan in een stad. Dat komt omdat de stad bestaat uit asfalt, steen en beton, materialen die de warmte lang vasthouden en op hun beurt weer uitstralen. Het is het beruchte hitte-eilandeffect of urban heat island effect (UHI). Vooral 's nachts is het bij heet zomerweer in de stad veel warmer dan op het platteland.

Aan zee is het 's zomers dikwijls koeler dan in het binnenland. Dat heeft te maken met de nabijheid van de zee, die als een enorm warmtereservoir maar heel langzaam warmte opneemt en afgeeft. Het zorgt voor de fameuze zeebries.

Rivieren en kanalen zijn te klein in het landschap om voor een verkoelend effect te zorgen. Tenzij je naar de Westerschelde gaat, maar daar is de zee dan weer dichtbij.

 

 

Bron frank db

De garantie met een +

Airco compressor

Een meerwaarde is meer waarde, een aanvullend voordeel, een plus!

Een plus aan kwaliteit, een plus aan service en daardoor ook een plus aan tevredenheid. Behr Hella Service plaatst met de compressorgarantie | plus vooral deze zaken in het middelpunt. Voor u betekent dat expertise over compressorvervanging en geen geweigerde compressor-garanties meer!

Werkwijze, Airco gas wordt indien mogelijk gerecupereerd en gereinigd,

IMG 20170427 102032666 HDR

De vervangende onderdelen worden demonteerd, hier in het voorbeeld een aircocompressor.

De oude olie wordt uit de aircocompressor gelaten zodat we de juiste hoeveelheid kunnen nagaan, de nieuwe aircocompressor wordt gevuld met de juiste hoeveelheid.

Nu wordt eerst heel het systeem grondig gespoeld om zo recht te krijgen op de extra garantie,

Bij montage wordt er ook nog een extra zeef in de leiding bij de compressor geplaatst om eventueel vervuiling tegen te gaan, tevens een nieuwe filterdroger omdat het systeem open geweest is, en deze verzadigd is.

Als alles gemonteerd, kunnen we het systeem testen op dichtheid, indien in orde, kIMG 20170427 103330425unnen we overgaan tot vacumeren en vullen van het systeem.

Na vullen controleren we de werking, en kunnen we alles dichtbouwen.

Zo weer een tevreden klant, de wagen heeft voldoende koeling met deze warme dagen in het vooruitzicht!

 

IMG 20170427 105141306

Dinsdag tip dag: Onderschat het belang van een interieurfilter niet

Tijdig en correct vervangen van interieurfilter noodzakelijk

Geadviseerd wordt om jaarlijks of om elke 15.000 kilometer de interieurfilter te vervangen. Dat niet doen kan een negatieve invloed hebben op de gezondheid en de verkeersveiligheid van de inzittenden, en kan nefast zijn voor de goede werking van het airco- en ventilatiesysteem in de wagen. Een (sterk) vervuilde interieurfilter kan immers de oorzaak zijn van vieze geurtjes, vettige/beslagen ramen, allergische reacties van de inzittenden en/of een oververhitte ventilatormotor.

BELANG INTERIEURFILTER12v 1141133456 img 2510


Een interieurfilter, ook bekend als pollenfilter, zit na de interieurventilator die koude lucht, komende van de verdamper, of warme lucht van de kachelradiateur in het interieur blaast. De filter dient om vervuiling buiten te houden, zodat enkel schone lucht de auto binnenkomt. Hij filtert tot 300 m³ buitenlucht per uur.

De filter houdt stof, pollen, allergenen, schadelijke stoffen zoals asbest, roet en bacteriën, vieze geuren en andere vervuiling uit de lucht tegen en beschermt de inzittenden van het voertuig zo tegen verontreinigingen van buitenaf. Hierdoor worden allergische reacties voorkomen en wordt de bestuurder behoed voor sneller optredende vermoeidheid en een afname van zijn/haar concentratie.
De filter voorkomt een beslagen voorruit voor een optimaal zicht. Bij een schone filter komt er minder snel een vette laag op de binnenzijde van de voorruit, waardoor de ruit minder snel beslaat.
De pollenfilter vermindert vuilaanslag op de ventilatoren en het ventilatiesysteem, waardoor airconditioning- en ventilatiesystemen langer goed presteren. Een verstopte filter kan zelfs leiden tot een doorgebrande ventilatormotor omdat het systeem zijn lucht niet kwijt kan.

Login

Who's Online

We hebben 44 gasten en geen leden online