BlogRead the Latest News

 

Gebruik de airco ook in de winter

Gebruik de airco ook in de winter

De meeste mensen associëren airconditioning met de zomer. Toch is de airco ook zeker in de herfst- en wintermaanden van groot belang. Het aircosysteem zorgt namelijk niet alleen voor de temperatuur, maar ook voor het drogen van de lucht. Daardoor verdwijnen de beslagen ramen en heb je als bestuurder optimaal zicht. 
 

Vocht en beslagen ramen

Bij regen of sneeuw zorgen natte kleren en paraplu’s voor veel vocht in de auto. Een goed werkende airco filtert het vocht uit de lucht. Aircosystemen die regelmatig gebruikt én onderhouden worden, zorgen dus ook in de winter voor extra veiligheid en comfort. Als de airco regelmatig gebruikt wordt, is dit bovendien voordeliger voor de levensduur. Het verlies van koudemiddel wordt namelijk beperkt en daarmee worden dure reparaties voorkomen.

HELLA adviseert om de airconditioning elke maand minimaal een aantal minuten in te schakelen, zodat de compressor en afdichtingen gesmeerd blijven en het systeem optimaal zijn werk kan doen. In veel auto’s gaat de airconditioning automatisch aan als de ontwasem-functie van de voorruit wordt aangezet. Als dit niet automatisch gebeurt, moet de airconditioning handmatig worden aangezet.

Aircocheck

Ook een jaarlijkse aircocheck wordt aangeraden. Leidingen en afdichtingen kunnen verouderen, uitdrogen en lek raken. Dit leidt tot verdamping van het koudemiddel waardoor de werking van de airco wordt beperkt. In de werkplaats worden de compressor, de condensor, de verdamper en het expansieventiel gecontroleerd op de juiste werking. Bij een uitgebreide servicebeurt worden ook de afdichtingen gecontroleerd en de filterdroger vervangen.

Airco werkt mogelijk niet bij vorst

Bij vriestemperaturen is het mogelijk dat uw airco helemaal niet werkt. Het koudemiddel in het aircosysteem verdampt van vloeibare naar gasvormige toestand. Hiervoor is warme buitenlucht nodig. Als de buitenlucht die door de aircoverdamper gaat onder het vriespunt ligt, kan deze verdamping niet plaatsvinden en functioneert het aircosysteem niet. Het systeem wordt dan door verschillende sensoren automatisch uitgeschakeld. Na enige tijd rijden wordt het warmer onder de motorkap en dan kan het zijn dat de airco vanzelf weer inschakelt.

 

bron  13-12-2017  Hella 

Mistlampen, hoe zit het ook alweer?

 

Het mag voor een ieder duidelijk zijn dat mistlampen worden gebruikt om de zichtbaarheid in het verkeer te verbeteren. Toch blijken veel weggebruikers mistlampen niet of niet juist te gebruiken op het moment dat het nodig is. We pakken de regels er nog maar eens bij. Verkeerd gebruik van mistlampen hindert andere weggebruikers en levert bovendien een boete op van maar liefst 140 Euro in Nederland. In België is de boete 110 Euro bij onmiddellijke inning en 120 Euro bij minnelijke schikking.

Mistlicht

Tijdens dichte mist is grootlicht onbruikbaar en dimlicht meestal ook, omdat de mist het licht terugkaatst en de bestuurder zelf verblind raakt. Mistlicht produceert aan de voorzijde van de auto een brede, niet verblindende lichtbundel die laag schijnt, zodat deze onder de mistbank door de weg zo breed mogelijk verlicht.

Mistverlichting aan de voorkant bestaat uit twee lampen die wit of geel licht uitstralen. Naast een betere zichtbaarheid voor andere voertuigen, verbeteren de lampen ook het zicht van de bestuurder zelf. Mistlampen voor zijn niet verplicht, maar zeker wel nuttig. Het gebruik van mistlichten is toegestaan als door mist, sneeuw of regenval het zicht ernstig belemmerd is (in Nederland: minder dan 200 meter zicht). Mistlampen mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.

Mistachterlicht

Aan de achterzijde is wettelijk minimum één mistlicht verplicht, maar is het toegestaan om er twee te monteren. Mistachterlichten stralen een helder rood licht uit. Mistachterlicht is alleen toegestaan als door dichte mist of zware sneeuwval het zicht minder is dan 50 meter. Mistachterlicht mag niet gebruikt worden bij regen – ook niet bij hevige regenbuien – omdat reflectie dan zorgt dat het felle rode licht zodanig versterkt dat achterliggend verkeer verblind wordt. Ook bij mist of zware sneeuwval in een stilstaande of zeer langzaam rijdende file dient mistachterlicht uitgeschakeld te zijn, vanwege verblinding van achteropkomend verkeer.

In België moeten mistachterlichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 meter en – in tegenstelling tot in Nederland – ook bij felle regen.

Automatische verlichting

In auto’s die uitgerust zijn met automatische verlichting moet bij mist de mistverlichting handmatig aangezet worden. Bij automatische verlichting gaan de lampen bij invallende duisternis vanzelf aan. Maar mist wordt niet altijd door de lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om bij regen en mist handmatig voor dimlicht te kiezen en indien nodig de mistlampen in te schakelen. 

bron 18-08-2017HellaUniverseel,Verlichting

Wintercampagne! batterij check-up

winteractie 2017 lokaleweb

De winter staat voor de deur.

Ook voor uw wagen is dit een seizoen waarin hij extra op de proef wordt gesteld.

Met name de batterij heeft het meest te lijden onder winterse omstandigheden.

Bij Qualitygarage willen we liever voorkomen dan genezen.

Daarom starten we een nieuwe campagne:

De Qualitygarage Battery check-up!

Vanaf 1 december kijken wij GRATIS uw auto batterij na.

Indien het nodig is uw batterij te vervangen, krijgt u bovendien een GRATIS Q-muts van Thinsulate!

Maak nu een afspraak om uw batterij te laten controleren!

Klik anders hier

Hoe bescherm ik mijn auto in de winter?

Een strenge winter kan uw wagen zwaar op de proef stellen. Wat kunt u doen om uw wagen te beschermen en de problemen te vermijden die te wijten zijn aan de koude?artikel winter tips

Ttips om de winter door te komen

  • Controleer de staat van uw batterij. Een zwakke batterij is bij koude temperaturen meestal niet in staat om volledig op te laden en kan dus leiden tot startproblemen. Best is dan om de batterij te vervangen. Rij minstens een 25-tal kilometer op een autosnelweg of op een weg waar u goed kunt doorrijden om de accu weer op te laden.
  • Gebruik sproeivloeistoffen met antivries voor de ruiten en controleer of er voldoende koelvloeistof in de motor zit.
  • Zorg voor winteraccessoires om de koude of de gevolgen van de vorst te bestrijden: een ijskrabber, een doek of een stuk karton om de voorruit af te dekken, een ruitenontdooier.Voorzie een eventuele wachttijd in de koude (autopech, files, …): neem een deken, een reserve warme winterjas en een zaklamp mee, evenals een sleepkabel.
  • Zorg ervoor dat uw gsm-batterij voldoende opgeladen is. Neem wat eten en warme drank mee indien u een lange verplaatsing aanvat.
  • Vermijd bevroren deurstijlen door de rubbers in te smeren met talkpoeder, glycerine of door gebruik te maken van een siliconenspray.
    Forceer de deur niet als ze vastgevroren is, u zou de rubbers van de deurstijlen ernstig kunnen beschadigen.
    Tip: een spray gebruiken bestaande uit 2/3 alcohol en 1/3 water zal een bevroren ruit snel helpen te ontdooien.
  • Een halve aardappel preventief over de voorruit wrijven, is geen doeltreffend middel.
  • Zorg ervoor dat de handrem niet kan vastvriezen, vooral ’s nachts. Zet uw auto in versnelling en plaats desnoods een klem onder de wielen.
  • Rij ’s winters met winterbanden. Vanaf temperaturen onder de 7°C hebben winterbanden een betere grip op de weg. Ze voeren ook beter het water af langs de zijkant. In sommige landen is het gebruik van winterbanden verplicht.
  • Was uw auto regelmatig: strooizout tast het chassis, het koetswerk en de banden aan. Het vervuilt eveneens de ruiten waardoor de zichtbaarheid aanzienlijk verminderd wordt.
  • Laat een kapotte autolamp (koplamp, knipperlicht) zo snel mogelijk vervangen. Een goede zichtbaarheid op de weg (“zien én gezien worden”) staat garant voor een veiliger traject. Opgelet: in sommige landen is het verplicht om met aangeschakelde autolichten te rijden, ook overdag!
  • Zorg ervoor dat de ruiten (zowel binnen als buiten) ontwasemd en proper zijn vóór uw vertrek zodat u een goede zichtbaarheid hebt. Krap het op de ruit vastgehechte ijs volledig weg met een ijskrabber vooraleer de ruitenwissers in gang te zetten. Een ruig oppervlakte zal de rubber van uw ruitenwissers beschadigen, waardoor ze nadien niet meer efficiënt zullen werken.
  • Tip: de binnenruiten schoonvegen met een doek dat gedrenkt is in een klein beetje shampoo of afwasmiddel zal het aandampen van de ruiten tegengaan.
  • Zorg ervoor dat de rubbers van de ruitenwissers niet op de ruit kunnen vastvriezen. Vermijd dat de rubber van de ruitenwissers ‘s nachts in contact blijft met de ruit of plaats enkele stukjes kurk tussen de ruitenwissers en de ruit. Zet de ruitenwissers niet in gang indien ze vastgevroren zijn en dus klem zitten. (Hetzelfde geldt voor vastgevroren autoruiten.)Ook tijdens de wintermaanden kan de lage zon zeer verblindend zijn voor de autobestuurders. Een zonnebril kan dus ook in volle winter heel nuttig zijn.
  • En tenslotte: Indien u bij het vertrek opmerkt dat uw wagen of dat de geparkeerde wagens bevroren ruiten hebben, of dat de omliggende grasperken wit zijn door de grondvorst, betekent dit dat het wegdek eveneens bevroren zou kunnen zijn (kans op rijmplekken). Wees dan extra voorzichtig.
    De thermometer van uw wagen geeft immers de luchttemperatuur aan en niet de temperatuur aan de grond!

Bron: Europe Assistance Xavier Van Caneghem

Login

Who's Online

We hebben 49 gasten en geen leden online