BlogRead the Latest News

 

Nieuwe Opel Combo verkozen tot International Van of the Year 2019

  • Salon voor bedrijfswagens (IAA): Opel CEO Michael Lohscheller neemt felbegeerde prijs in ontvangst
  • IVOTY-jury: 25 internationale journalisten uit 25 Europese landen
  • Vorige Opel-winnaars: Astra Van in 1999 en Vivaro in 2002Opel Combo Michael Lohscheller Jarlath Sweeney 504605

De nieuwe Opel Combo werd verkozen tot 'International Van of the Year 2019’ (IVOTY, Internationale Bestelwagen van het Jaar 2019), de meest gegeerde titel in de sector van de lichte bedrijfswagens. Door de Combo 127 punten toe te kennen, verkoos de jury van 25 gespecialiseerde journalisten uit 25 Europese landen, de nieuwe Opel ruim boven de Mercedes Sprinter, die tweede eindigde met 92 punten. Het grote rijplezier, de innovatieve rijhulpsystemen en het zuinige karakter van de bestelwagen van Opel waren doorslag­gevend om deze prestigieuze prijs voor de derde keer sinds de introductie in 1992 naar Rüsselsheim te halen. Naast de Combo, won Opel eerder de ‘International Van of the Year’-prijs met de Astra Van in 1999 en met de Vivaro in 2002. De nieuwe Opel Combo werd ontwikkeld door Groupe PSA en geoptimaliseerd naar de behoeften van het merk. De prijsuitreiking vond plaats op het IAA voor bedrijfswagens in Hannover. Opel CEO Michael Lohscheller ontving de prijs voor de Combo uit handen van IVOTY President Jarlath Sweeney.

“We zijn erg trots op deze prijs”, zei Michael Lohscheller. “De overwinning illustreert ook de mogelijkheden voor Opel binnen Groupe PSA. Met de Combo pakken we nu het C‑segment van de bedrijfswagens aan, waarin we tot nu toe geen prominente rol speelden. Er is een groot groeipotentieel voor Opel in de sector van de lichte bedrijfs­wagens. Het is dan ook een goede zaak dat wij in Rüsselsheim de verantwoordelijkheid hebben gekregen voor de ontwikkeling van een nieuw platform voor lichte bedrijfswagens voor de hele Groupe PSA.”

De IVOTY-jury was zeer onder de indruk van de talenten van de Opel Combo: “De ingenieurs en ontwerpers zijn er voor het eerst in de geschiedenis van de lichte bestelwagen in geslaagd om een bestelwagen te creëren in een samenwerking tussen meerdere merken, waarbij elk merk zijn kernwaarden en merkpersoonlijkheid behoudt, bijna zonder enig compromis. De PSA-modellen herdefiniëren het hele segment van de moderne compacte bestelwagens, met niet alleen een nieuwe benadering van design, ruimtebenutting en afwerking op gelijke voet met compacte auto's, maar ook met een uniek gevoel van comfort.”

De jury prees ook de talrijke rijhulpsystemen van de Opel Combo, zoals de op sensoren gebaseerde overbeladingsindicator en het uitstekende zicht rondom – de tweede camera in de spiegel aan passagierszijde beperkt bijvoorbeeld de dode hoek aan die kant van het voertuig. De Combo scoort bovendien met het eveneens op sensoren gebaseerde en nieuwe Flank Guard-systeem, dat obstakels detecteert langs de zijflanken. Zo kwam de jury van journalisten tot de volgende conclusie: “De bestelwagens van PSA overtuigen in meerdere opzichten. Ze beschikken over een aantal echte innovaties en zijn hedendaags, comfortabel en voorzien van vele moderne veiligheidstechnologieën. In de praktijk bieden ze rijplezier en over het algemeen een zeer goed rijgedrag, zonder iets af te doen aan hun utilitaire taak. Professionals krijgen een ruime keuze aan uitvoeringen en motoren. Kortom, een nieuwe referentie in de wereld van de bestelwagens.”

Uiterst efficiënt op elk vlak

De nieuwe Opel Combo viert zijn wereldpremière op het IAA voor bedrijfswagens in Hannover (stand C 64, hal 13). De nieuwe Combo is ontwikkeld vanuit de ambitie om professionals de beste efficiëntie en de laagste eigendomskosten te bieden in dit segment dankzij een gloednieuw platform, een ingenieuze ruimtebenutting en een uniek pakket aan rijhulpsystemen, wat resulteert in een uiterst efficiënte transportwagen.

De Opel Combo is van bij de start verkrijgbaar in meerdere varianten, waaronder de standaarduitvoering van 4,40 meter en de XL-versie van 4,75 meter. Met een laadvolume van 4,4 m3, een laadvermogen van 1.000 kg (zonder bestuurder) en een laadlengte tot 3.440 mm voor voorwerpen en werkmateriaal, doet de nieuwe compacte bestelwagen van Opel het beter dan de meeste van zijn voornaamste concurrenten. De slim ontworpen laadruimte is tussen de wielkasten breed genoeg om tot twee Europallets te kunnen laden, zelfs in de Combo met korte wielbasis. En erg lange voorwerpen, zoals houten planken, kunnen schuin worden meegenomen dankzij het optionele dakluik.

50 jaar Opel GT: verjaardagsrondreis over legendarische Route 66

Opel 504039

Gezamenlijke roadtrip: historische Opel GT doorkruist zuidwesten van de VSGrenzeloze passie: GT-fans uit Australië, België en de FilipijnenVolgende halte in Duitsland: Grand Tour in september

Meer dan 2 dozijn Opel GT-fans uit Australië, België en zelfs de Filipijnen legden heel wat kilometers af om samen een roadtrip te maken in het zuidwesten van de Verenigde Staten en zo de 50ste verjaardag van deze iconische sportwagen te vieren. De eerste registratie van ruim 70 procent van de 103.463 geproduceerde auto’s gebeurde in de VS, waar de GT nog steeds een grote fanbasis heeft.

Opel 504038

Startpunt van de tour, die acht dagen duurde, was Las Vegas. Vanuit de hoofdstad van de gokindustrie ging de roadtrip in de richting van de Hoover Dam en verder oostwaarts over de befaamde Route 66 naar het Four Corners Monument – de enige plaats in de VS waar vier staten (Arizona, Colorado, New Mexico en Utah) aan elkaar grenzen. Daarna leidde de route naar nationale parken zoals Mesa Verde en Zion. Na zo'n 2.000 kilometer eindigde de rondreis waar hij begon, in Las Vegas.

Opel 504041

"Dit was een bijzondere ervaring, waarbij ik vooral het rijden over Route 66 nooit zal vergeten", aldus organisator Olaf Moldzen. Hij is tevens voorzitter van de ‘Federation of European Opel GT Clubs’, die samengesteld is uit 28 nationale clubs met 1.450 leden en 1.550 auto’s. Ook andere weggebruikers in de VS vonden de GT uiterst attractief. "Heel wat bestuurders staken hun duim omhoog of zwaaiden naar ons. De GT lokt altijd positieve reacties uit, omdat iedereen zich ermee kan identificeren."

Opel 504043

Die passie zal de GT waarschijnlijk ook van 18 tot 22 september opwekken, want dan nodigt de federatie de Europese GT-clubs uit naar Duitsland voor de Grand Tour. "We vertrekken vanuit Rüsselsheim en bezoeken locaties die een nauwe band hebben met Opel en de geschiedenis van de GT", zegt Moldzen. Tussenstops van deze tour met prominente deelnemers, omvatten het Opel Test Center, het circuit van Hockenheim, de Opelfabriek in Kaiserslautern en de haarspeldbochten van het Taunusgebergte, waar de originele reclamespots voor de Opel GT werden opgenomen.

Opel 504049

De tours in Duitsland en de VS zijn slechts twee van de vele evenementen waarmee de 50ste verjaardag van de Opel GT gevierd wordt. De festiviteiten vingen aan in mei met de Bodensee-Klassik aan het Bodenmeer. En einde juni schitterden zo’n 50 GT-bestuurders met hun auto’s op het Klassikertreffen, de oldtimersbeurs in Rüsselsheim, waar de sportcoupé tentoongesteld stond in een exclusieve locatie naast kunstcentrum ‘Opelvillen’.

Opel 504051

Meer informatie over de 50-jarige geschiedenis van de Opel GT, aangevuld met talrijke anekdoten, is terug te vinden in het boek ‘GT Love’ dat samengesteld werd door Jens Cooper en Harald Hamprecht (enkel verkrijgbaar in het Duits).

 

bron opelmedia.be

Twee wereldpremières voor Opel op IAA voor lichte bedrijfswagens: nieuwe Opel Combo en nieuwe Opel Combo Life XL

Opel Combo Cargo Combo Life 504289

  • Voor zeven passagiers met bagage: nieuwe Combo Life personenwagen in XL-versie
  • Voor dagelijks gebruik en meer: Combo bedrijfswagen met vaste dubbele cabine of als gesloten bestelwagen
  • Segmentleider: tal van rijhulpsystemen in Combo

De nieuwe Opel Combo-familie zorgt op 19 september voor twee wereldpremières op het Salon voor lichte bedrijfswagens (IAA) in Hannover. De 4,75 meter lange XL-versie van de Opel Combo Life zal voor het eerst te zien zijn, terwijl ook de lichte bedrijfswagenversie voor professionals, Opel Combo genaamd, zijn debuut maakt. De vijfde generatie van de compacte, polyvalente Combo zal de lat een stuk hoger leggen voor ludospaces. Alle uitvoeringen kunnen immers prat gaan op doorgedreven flexibiliteit, met veel ruimte en comfort. Bovendien is het aanbod rijhulpsystemen ongeëvenaard in dit segment.

Philippe Narbeburu, Senior Vice President Business Unit LCV bij Groupe PSA zal de Opel Combo samen met de Citroën Berlingo en Peugeot Partner/Rifter voorstellen op 19 september, tijdens de persconferentie op stand C64 in hal 13 om 13.25 uur.

"We hebben veel te lang een bescheiden rol gespeeld in het segment van de ludospaces (LAV, Leisure Activity Vehicles) en dat van de kleine lichte bedrijfswagens (LCV-B, Light Commercial Vehicles)", zegt Opel Senior Manager Light Commercial Vehicles, Tobias Stöver. "Daar komt verandering in met de Combo van de nieuwe generatie. Hij is de ideale partner voor zaken, plezier en dagelijks gebruik. Dankzij geavanceerde technologieën, veel ruimte, hoog comfort en doorgedreven flexibiliteit, is de nieuwe Combo aantrekkelijk voor uiteenlopende categorieën van klanten - zowel gezinnen als professionals."

Veel ruimte: Combo van de nieuwe generatie met uitstekende laadcapaciteit

Opel Combo Cargo 504290

De innovatieve Opel Combo Life verschijnt op het IAA in de 4,40 meter lange standaardversie en voor het eerst ook in de 4,75 meter lange XL-versie. De Combo Life is verkrijgbaar als vijf- of zevenzitter met tot 2.693 liter bagageruimte. De Combo bedrijfswagen gaat dan weer in wereldpremière op het IAA in de 4,75 meter lange versies met vaste dubbele cabine of als gesloten bestelwagen. In de bestelwagen is er plaats voor twee europallets en, afhankelijk van de uitvoering, tot 4,4 m3 laadruimte. Het maximale laadvermogen bedraagt 1.000 kg.

Globale veiligheid: ongeëvenaard aanbod rijhulpsystemen

Opel Combo Cargo 504293

De Combo werd ontwikkeld volgens dezelfde criteria als een personenwagen. Daarom is zowel in de ludospace als in de lichte bedrijfswagenversie technologie van het hoogste niveau voorzien. Het aanbod gaat van automatische cruisecontrol[1] tot aanrijdings­waarschuwing vooraan (Forward Collision Alert) met automatische noodrem[2] (Automatic Emergency Braking), waarschuwing voor slaperigheid bij bestuurders (Driver Drowsiness Alert), zijdelingse dodehoekwaarschuwing (Side Blind Spot Alert) en head-up display, om er maar een paar te noemen. Het adaptieve IntelliGrip-tractiecontrolesysteem met vijf modi zorgt er bovendien voor dat de Combo altijd een stevige grip behoudt, of de bestuurder nu als hobby offroad gaat rijden of te kampen krijgt met modder, zand of sneeuw op bouwplaatsen. Het nieuwe sensorgebaseerde obstakeldetectiesysteem voor de zijflanken (Flank Guard) beschermt de Combo tegen vervelende krassen en deuken, waarvan de reparatie vaak duur uitvalt. De optionele achteruitrijcamera van de Combo bedrijfswagen verbetert het zicht ook achteraan. Een camera in de zijspiegel aan de kant van de copiloot beperkt het risico op onopgemerkte voorwerpen in de dode hoek. Dat is vooral belangrijk bij het afslaan naar rechts.

Beste personenwagenkwaliteiten: topcomfort en geavanceerde connectiviteit

Opel Combo Life 504279

De nieuwe Combo biedt ook veel comfort, met stuurverwarming en zetelverwarming vooraan, zelfs in de bedrijfswagenuitvoering. De optionele klimaatregeling met twee zones houdt het interieur koel op warme dagen. De inzittenden van de Combo Life en Combo bedrijfswagen zijn ook goed geconnecteerd: de nieuwste infotainmentsystemen met een kleurenaanraakscherm van acht inch zijn immers compatibel met Apple CarPlay en Android Auto.

Onder de motorkap kunnen klanten kiezen uit een reeks zeer efficiënte turbogeladen motoren, die in de Life allemaal voldoen aan de strenge Euro 6d-TEMP-emissienorm. De krachtigste versie is de 1,5-liter dieselmotor met 96 kW/131 pk, die voor het eerst in de Combo leverbaar is met een soepel schakelende automatische achtversnellingsbak (verbruik[3]: in de stad 4,8-4,5 l/100 km, buiten de stad 4,4-4,1 l/100 km, gecombineerd 4,5‑4,3 l/100 km, 119-113 g/km CO2). In combinatie met de uitstekende laadcapaciteit, het hoge comfortniveau van een personenwagen en de uitgebreide entertainment­mogelijkheden, zijn de nieuwe Opel Combo bedrijfswagen en Combo Life de ideale partners voor werk en andere dagelijkse activiteiten.

Opel Combo Life 504284

[1] In principe verkrijgbaar vanaf 2019.

[2] Werkt automatisch bij snelheden boven 5 km/u en onder 85 km/u. Tussen 0 en 30 km/u bedraagt de vertragingsfactor om de impactsnelheid van de botsing te verlagen 0,9g. Tussen 30 en 85 km/u remt het systeem maximaal 22 km/u af. Eens deze drempel overschreden is, moet de bestuurder zelf remmen om de snelheid verder te doen afnemen.

[3] Gemeten volgens WLTP en omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron opel media.be

Opel GT X Experimental: gedurfde visie op de toekomst van Opel

  • Volgende PACE!-mijlpaal: merkconceptwagen geeft vooruitblik op toekomst van Opel‑modellen
  • Opel-waarden zichtbaar gemaakt: Duits, toegankelijk, opwindend‘
  • Opel Vizor’: kenmerkend design voor het nieuwe gelaat van alle toekomstige modellen
  • Visuele en digitale detoxificatie: 'Pure Panel' herdefinieert interne vormgeving
  • Elektrisch vermogen: GT X Experimental symboliseert elektrificatie van alle Opel‑modellen tegen 2024Conceptwagens van Opel: toekomstvisies sinds meer dan 50 jaar

Opel GT X Experimental 504100Opel geeft een vooruitblik op de opwindende toekomst van het merk met een nieuw ‘Brand Concept’. Zijn naam: de Opel GT X Experimental – een gedurfde, 4,06 meter lange, volledig elektrische compacte vijfdeurs-SUV met coupé-uitstraling en boordevol innovatieve ideeën. De Opel GT X Experimental belichaamt de waarden en visie van Opel en geeft een idee van wat de toekomst in petto heeft voor de Opel-modellen. Het bedrijf had tijdens de presentatie van de PACE!-strategie in november vorig jaar al aangekondigd dat het zijn merkprofiel verder zou aanscherpen. De GT X Experimental is het eerste tastbare resultaat van dit proces.

“Met ons PACE!-plan beschikken we over een heel duidelijke visie over hoe we een succesvolle toekomst voor Opel willen bouwen. De focus op een sterke merkidentiteit op basis van onze waarden – Duits, toegankelijk, opwindend – speelt een grote rol in onze terugkeer naar duurzaam succes. Ons ‘Brand Concept’ toont hoe deze waarden in de toekomst in onze producten tot leven zullen komen. Onze engineering- en designteams hebben dit uitstekend vormgegeven in de Opel GT X Experimental. Hij geeft een duidelijk beeld van Opels kijk op het toekomstige mobiliteitsaanbod,” aldus Opel CEO Michael Lohscheller.

Passie voor democratiseren van technische innovaties voedt pioniersgeest van Opel

Tijdens de ontwerpfase startte Opel een breed en intens reflectieproces over zichzelf en over zijn waarden. Opel kan terugblikken op een industrieel bestaan van 156 jaar dat begon met precisiemechanica en op bijna 120 jaar als autoproducent. Daarbij wordt het gedreven door een nooit aflatend engagement om boeiende en relevante innovatieve technologieën voor iedereen toegankelijk te maken. De hele geschiedenis door kan de specifieke ‘way of life' van Opel worden samengevat met deze drie waarden: Duits, toegankelijk en opwindend. Voor de toekomst wil het merk verankerd blijven in de modernste en meest positieve uiting van zijn Duitse roots: Opels 'New Germanness' neemt het beste van de traditionele Duitse waarden – uitstekende engineering, een oprechte fascinatie voor goed gebouwde producten en een intense focus op functionaliteit, kwaliteit en betrouwbaarheid – en verrijkt deze met warmte en een open geest. De nieuwe GT X Experimental, die zijn inspiratie uit Opels innovatieve geest put, vat de essentie van het rijke erfgoed van het bedrijf samen en belooft een boeiende toekomst. Hij mengt Duitse engineering, precisie en kwaliteit met visionaire innovaties om een vooruitblik te geven van hoe de Opel-wagens midden de jaren 2020 zullen zijn: gedurfd, puur van look en toch erg toegankelijk en klantgericht.

Opel opteerde ervoor om zijn visie op de auto van de toekomst te vertalen in een compacte SUV van slechts 4,063 meter lang (wielbasis: 2.625 mm, breedte: 1.830 mm; hoogte inclusief antenne: 1.528 mm). SUV’s zijn momenteel de populairste wagens op de markt en Opel wil ze nog aantrekkelijker maken voor een breed publiek. Maar hiervoor moeten SUV’s nog efficiënter zijn dan ooit. Daarom is de Opel GT X Experimental gebouwd op een lichtgewicht architectuur, heeft hij een kleinere ecologische voetafdruk en rijdt hij op wielen van 17 inch die veel groter ogen. Ze staan garant voor een maximaal comfort op de weg, maar zien er ook indrukwekkend uit. Trouw aan het PACE!-plan om tegen 2024 een elektrische versie aan te bieden van elk Opel-model, is de GT X Experimental een volledig elektrische wagen waarvan het vermogen wordt geleverd door een vooruitstrevende compacte lithium-ionbatterij van 50 kWh met inductieladen. De GT X Experimental pretendeert niet om volledig autonoom rijden aan te bieden, maar hij heeft wel autonome rijfuncties van niveau 3. Dat betekent dat hij alle aspecten van het rijden aankan, maar dat de bestuurder op verzoek tussenbeide moet komen.

Puur en gedurfd: dit is het Opel-design van de toekomst

Opel GT X Experimental 504101

De GT X Experimental presenteert innovatieve technologie met geraffineerde eenvoud. Vice President Design Mark Adams en zijn team hebben een hele filosofie ontwikkeld voor het specifieke, Duitse design van Opel dat puurheid met emotionele durf combineert. Op de GT X Experimental werd elke gebruikelijke functie, elke module van een auto in vraag gesteld om tot een uitgepuurd design te komen door alle overtollige designelementen weg te laten. Het designteam noemt dit 'visuele detoxificatie’.

Het koetswerk van de Opel GT X Experimental toont krachtige proporties gekoppeld aan mooi gestructureerde, pure vloeiende oppervlakken. Zijn krachtige silhouet wordt geaccentueerd door de gedurfde grafische vormgeving die de bovenste en onderste gedeelten van elkaar scheidt. Het gedeelte onderaan is gelakt in een helder lichtgrijs en de hele bovenkant, inclusief de motorkap, het glas en het dak, is volledig uitgevoerd in een bijna zwart nachtblauw. Hiertussen vloeit een gedurfd geel signatuuraccent van Opel door de auto om hem structuur en dynamiek te geven. Dit kleurenschema verwijst naar de traditionele grijze/zwarte/gele kleur van Opel maar in een andere configuratie voor een fris, modern gevoel. De GT X Experimental verwelkomt passagiers met een ruime, onbelemmerde toegang dankzij de achteraan scharnierende achterdeuren en alle vier deuren die breed openslaan tot 90 graden om de conceptwagen een toegankelijk karakter te geven. De golvende panoramische voorruit/dak reikt tot aan de achterzetels waardoor er meer licht in de SUV binnenvalt en hij een open gevoel van ruimte geeft.

De ontwerpers van Opel hebben de traditionele, zogenaamde 'gesneden lijnen' in het koetswerk tot een absoluut minimum herleid. Dat was nodig vanwege de verschillende openingen zoals deuren en motorkap. De bovenste snijlijn van alle deuren zit verborgen in het gele accent en die van de achterdeuren valt samen met de opening van de koffer. Conventionele elementen zoals deurhendels en buitenspiegels werden achterwege gelaten. Zo wordt het koetswerk een glad canvas dat verrassende elementen bevat zoals kleine pop-upcamera’s die geïntegreerd zijn in de gele grafische lijnen op de zijkanten van de motorkap en die de buitenspiegels vervangen.

Als tegengewicht voor deze visuele detoxificatie, geven zeldzame grafische details de look van de GT X Experimental energie. Langs de drempel onder de achterdeur aan de bestuurderskant zijn afgeronde driehoeken ingebed: een ervan bevat een klein, zeshoekig led-scherm dat het laadniveau van de elektrische batterij toont. De wielen van 17 inch ogen veel groter dankzij de stoere rubberen omhulsels die overlopen in de velgen om de afmetingen van de donkerblauwe banden visueel groter te maken. Gele grafische lijnen op de velg weerspiegelen het gele signatuuraccent van het koetswerk en omringen de elektronische Blitz-embleem dat blijft stilstaan terwijl de wielen ronddraaien. En om het SUV-karakter van de wagen te benadrukken, is de onderkant van het koetswerk in een beschermende bekleding gehuld die het stevige, robuuste postuur van de GT X Experimental een ruige look geeft.

“De Opel GT X Experimental belichaamt de geest van onze kernmerkwaarden: Duits, toegankelijk, opwindend. Het is een 'benaderbaar' concept waarmee mensen zich kunnen identificeren. Hij combineert vol vertrouwen een pure en gedurfde designuitvoering met progressieve technologie die het leven gemakkelijker maakt. Deze wagen belooft duidelijk een zeer boeiende toekomst voor het merk,” aldus Mark Adams.

‘Opel Compass’ en ‘Opel Vizor’ geven toekomstige Opel-modellen een nieuwe visuele identiteit

Opel GT X Experimental 504107

De GT X Experimental onthult ook voor het eerst het nieuwe leidmotief voor de voor- en achterpartij van de toekomstige modellen. Het 'Opel Compass' organiseert de design­elementen langs twee assen die kruisen in de Blitz. De focus ligt meer dan ooit op het legendarische merklogo. De vouwlijn in het midden van de motorkap stelt de verticale as voor. Deze loopt verder onder de Blitz en wordt krachtiger en zuiverder in de uitvoering. De horizontale wordt gesymboliseerd door de typische vleugelvormige signatuur van de daglichten van Opel, die op alle toekomstige voertuigen van Opel te zien zullen zijn. De achterkant vormt een echo van de voorpartij en toont het ‘Opel Compass’ al zijn puurheid. Hierbij verankert de Blitz de horizontale lijn van de vleugelvormige achterlichten met de verticale lijn die loopt van de antenne op de dakvin tot de geaccentueerde vouw in de bumper.

In navolging van het motief van het ‘Opel Compass’ en in lijn met het streven naar een zo puur mogelijke vormgeving, hebben de Opel-ontwerpers bovendien een nieuw Opel-gelaat ontwikkeld dat de pioniersgeest van het bedrijf uitdrukt: de 'Opel Vizor'. De ‘Opel Vizor’ is een module uit één stuk die alle hightech- en merkelementen, zoals het Blitz-logo met leds dat de werkingstoestand van de wagen weergeeft door in verschillende kleuren op te lichten, de led-matrixkoplampen, de vleugelvormige dagrijlichten en alle camera’s en sensoren van de rijhulpsystemen en autonome rijfuncties, samenvoegd onder donker­kleurig plexiglas. De elegante module strekt zich uit over de voorkant van de wagen, vlak onder de motorkap. De nieuwe, opvallende ‘Opel Vizor’ moet in de jaren 2020 het kenmerkende designelement worden voor alle Opel-modellen.

Interieur rond ‘Pure Panel’: visuele en digitale detox voor een relaxerende oase

Het luchtige interieur van de Opel GT X Experimental volgt dezelfde principes en gaat eveneens voor een visuele en digitale detoxificatie. Het minimalistische aspect van de cabine, omringd door de voorruit die ononderbroken doorloopt in het panoramische dak en door de eveneens ononderbroken zijruiten, verhult de innovaties die hij in petto heeft. Het meest opvallende element van het interieur is het instrumentenbord dat vervat zit in een module die op de ‘Opel Vizor’ geënt is: het Opel 'Pure Panel'. Eén enkel, breed scherm verwelkomt de bestuurder en toont aan dat de veelheid aan schermen, knoppen en bedieningen die vaak te zien zijn in de huidige productiewagens, overbodig kunnen worden. ‘Pure Panel’ biedt de bestuurder toegang tot de laatste nieuwe technologie en verschaft hem de informatie die hij nodig heeft terwijl alle elementen die visueel kunnen afleiden, geëlimineerd zijn. De puurheid van de interne vormgeving is ook terug te vinden in de slimme plaatsing van de luchtinlaten. Ze zitten achter de schermen verborgen om volledig pure, schone oppervlakken te creëren. ‘Pure Panel’ toont bovendien hoe technologie van Opel het leven van de klanten gemakkelijker laat maken. Twee schermen uiterst links en rechts van de display van het voorpaneel tonen de zijaanzichten die de kleine pop‑upcamera’s opnemen. Daarnaast werd het ontwerp van het stuurwiel vereenvoudigd waarbij een centrale module de vorm van de ‘Opel Vizor’ herhaalt. En net als zijn tegenhangers op de wielen, blijft de Opel Blitz met leds in het midden rechtop, ongeacht de positie van het stuur.

Deze zuivere hightechaanpak vloeit door het hele interieur. Zo lijken bijvoorbeeld de vier zetels te drijven terwijl wegneembare luidsprekers onder de hoofdsteunen ook geluid buiten de wagen mogelijk maken. Ook grafische details markeren de strikte puurheid van de vormgeving in het interieur: het thema van de afgeronde driehoek wordt herhaald op de achterzetels en het versnellings- en rempedaal.

Conceptwagens van Opel belichamen al meer dan 50 jaar de toekomst van Opel

De naam van de GT X Experimental verwijst naar de pionier onder de conceptwagens van Opel, de Experimental GT uit 1965. Deze toegankelijke coupé was meteen ook de eerste conceptwagen die ooit door een autoproducent in Europa werd gemaakt. De bijkomende X onderstreept Opels plannen om zich nog sterker te positioneren op de SUV-markt: 40 procent van alle Opel-wagens die in 2021 worden verkocht zouden SUV’s moeten zijn.

Opel gebruikt al decennia lang conceptwagens om zijn toekomst vorm te geven. De meeste concepten waren nooit bedoeld voor productie maar stelden het merk in staat de richtlijnen voor de komende modellen uit te zetten. In dat opzicht vertonen de laatste drie conceptwagens van Opel een duidelijke samenhang met de ontwikkeling van het merk. De Monza Concept van 2013 reflecteerde Opels zoektocht naar meer efficiëntie (lichtgewicht, ruimtebenutting, aandrijving) en visualiseerde deze efficiëntie met een mooi gestroomlijnd design. De GT Concept van 2016 bracht efficiëntie naar een volgend niveau, met een vormgeving gebaseerd op de kernideeën van toegankelijkheid, eenvoud en puurheid. De GT X Experimental tilt dit alles nu opnieuw naar een hoger niveau met zijn filosofie die gebaseerd is op de merkwaarden – Duits, toegankelijk, opwindend – en weerspiegeld wordt in een pure en gedurfde vormgeving.

 

bron opel media belgie

Login

Who's Online

We hebben 28 gasten en geen leden online

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok