BlogRead the Latest News

 

Opel geeft blik op de toekomst met volgende stap in merkevolutie

Opel 503726 600 x 247

  • Duits, toegankelijk, spannend: merkconcept illustreert bijgestelde Opel-waarden
  • Nieuwe ‘Germanness’: open voor de wereld, ‘menschlich’, klantgericht
  • Krachtig en puur design: emotioneel en zelfverzekerd, helder en intuïtief
  • Kompas voor de toekomst: zelfbewuste, nieuwe identiteit voor voorpartij, met focus op merkembleem

Opel werkt hard om een uiterst efficiënt automobielbedrijf te worden binnen Groupe PSA. Dat kondigde Opel CEO Michael Lohscheller in november vorig jaar al aan tijdens de presentatie van het strategische plan PACE!. Maar het merk wenst ook zijn profiel te verduidelijken en te versterken. Een merkconceptwagen, die momenteel ontwikkeld wordt in de designstudio, zal nog voor het einde van het jaar tonen welke richting Opel uitgaat.

“PACE! is ons kompas naar een duurzame en succesvolle toekomst voor Opel”, zegt Michael Lohscheller. “Naast het verhogen van de winstgevendheid en efficiëntie, omvat PACE! ook het versterken van het Opel-merk. Ik heb daarom mijn teams de opdracht gegeven om het profiel van Opel aan te scherpen en een conceptwagen te ontwikkelen die aangeeft welke richting we nastreven.”

Duits, toegankelijk, spannend – het zijn drie merkwaarden die in het DNA van elk Opel‑model en -initiatief zitten. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. De afgelopen maanden hebben Opels design-, marketing- en engineeringteams onderzocht hoe ze deze waarden beter kunnen uitdrukken in het design, de technologie en de essentie van de Opel-voertuigen, en in de manier waarop het bedrijf zijn klanten benadert. Het team rond Vice President Design Mark Adams heeft Opels designfilosofie herbekeken en is van plan een significante bijsturing toe te passen op de toekomstige bestsellers van Rüsselsheim. Een eerste blik op wat de toekomst in petto heeft en hoe de Opel-modellen er rond 2025 zullen uitzien, wordt nu onthuld. Alhoewel het voertuig nog verborgen is onder een doek, zijn reeds wezenlijke details te herkennen.

Een van de elementen die het designteam naar een nieuw niveau wensten te brengen, was hoe nieuwe, moderne ‘Germanness’ in toekomstige producten tot uiting kan komen, zodat het merkprofiel scherper wordt. “Die nieuwe ‘Germanness’ betekent dat we onszelf niet alleen definiëren op basis van traditionele Duitse waarden. Uiteraard blijven uitmuntende engineering, technische innovatie en onberispelijke kwaliteit belangrijk voor ons. Toch is het moderne Duitsland veel meer dan dat. We staan open voor de wereld, hebben een open geest en geven echt om mensen. In het Duits wordt deze houding ‘menschlich’ (menselijk) genoemd. Onze klanten, waar ze ook wonen of vandaan komen, zijn onze richtlijn en ons kompas bij alles wat we doen”, verduidelijkt Adams.

Twee essentiële pijlers van Opels toekomstige designfilosofie vloeien direct voort uit deze uitdrukking van nieuwe ‘Germanness’: ‘krachtig’ en ‘puur’. “Opel kiest voor een emotionele, sculpturale en zelfverzekerde vormgeving. Wij creëren boeiende, opvallende ontwerpen. Dat vatten we samen met de term krachtig. Daarnaast, als tweede sleutelelement, is Duits design ook helder, intuïtief en gefocust op het essentiële. Dat zit allemaal in de term puur”, vertelt Adams. Vorige iconische ontwerpen uit Opels verleden houden duidelijk verband met deze kenmerken. Een van de meest verbluffende voorbeelden van dit ‘krachtige’ en ‘pure’ principe is de Opel CD, die het internationale publiek op zijn hand kreeg tijdens zijn wereldpremière op het Autosalon van Frankfurt in 1969.

Dezelfde kernelementen zijn ook duidelijk te zien in het meest recente geesteskind van het Rüsselsheim Design Centre, de GT Concept, die door de critici enthousiast ontvangen werd. “Sterke verhoudingen, eenvoudige maar sculpturale oppervlakken, krachtige lijnen en een beperkt aantal, zeer goed doordachte details – de ‘Merkconcept 2018’-studie waar we nu aan werken, bouwt verder op de principes die we verkenden met de GT Concept. Er zit een duidelijke continuïteit en samenhang in de manier waarop we de waarden van Opel tot uitdrukking brengen. We gaan nu alleen enkele stappen verder, timmerend aan de structuur van Opels toekomstige gezicht. Dit alles komt samen in het zogenaamde Opel-kompas”, legt Adams uit. Het Opel-kompas organiseert de designelementen van Opels toekomstige vooraanzicht rond twee sterke assen, die elkaar kruisen in het merkembleem, dat meer dan ooit het brandpunt wordt. De vouwlijn in het midden van de motorkap stelt de verticale as voor. Deze wordt krachtiger en zuiverder in de uitvoering. De horizontale as is terug te vinden in de typische vleugelvormige daglichten, die op alle toekomstige voertuigen van Opel verder versterkt en ontwikkeld zullen worden.

De ‘Merkconcept 2018’-studie, die nog voor het einde van het jaar onthuld wordt, zal als eerste voertuig het toekomstige gezicht van Opel tonen, ontworpen volgens de principes van het Opel-kompas.

bron :https://be-media.opel.com/nl-be/opel-geeft-blik-op-de-toekomst-met-volgende-stap-merkevolutie#prettyPhoto

SUV’s uit Opel X-familie: speerpunt Euro 6d-TEMP-initiatief

Crossland X, Grandland X en Mokka X voldoen reeds aan toekomstige emissienorm

Crossland X en Grandland X: nieuwe benzine- en dieselmotoren met directe injectie
Mokka X: turbogeladen benzine- en dieselmotoren voor het hele gamma

Opel X Family 503463 0

In de automobielindustrie geeft Opel de toon aan voor de implementatie van Euro 6d‑TEMP, die ook rekening houdt met emissies gemeten op de openbare weg (RDE, Real Driving Emissions). Het merk heeft 85 nieuw ontworpen motoren geïntroduceerd die nu reeds voldoen aan de toekomstige Europese emissienorm. Op het voorplan van dit initiatief staat de Opel X-familie van SUV’s met de Crossland X, Grandland X en Mokka X.

Met de overgang naar Euro 6d-TEMP breidt het motoraanbod van de compacte SUV’s Crossland X en zijn grotere broer Grandland X uit met een nieuwe generatie van 1.5 diesels. Zowel de cilinderkop als het carter zijn gemaakt van lichtgewicht aluminium, terwijl de vier kleppen per cilinder door dubbele bovenliggende nokkenassen worden aangedreven.

In de Crossland X is de versie met 75 kW/102 pk van de turbogeladen viercilindermotoren met Start/Stop verkrijgbaar. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het brandstofverbruik[1] in de stad 4,7 l/100 km, buiten de stad 3,5 l/100 km en gecombineerd 4,0 l/100 km met 105 g/km CO2. Het maximumkoppel van 250 Nm wordt al geleverd bij 1.750 t/min.

De compacte SUV Grandland X is uitgerust met de 96 kW/130 pk-variant van de 1.5 diesel, met Start/Stop en een VGT-turbolader (variabele-geometrieturbineschoepen). Met de handgeschakelde zesversnellingsbak bedraagt het brandstofverbruik[1] in de stad 4,7-4,7 l/100 km, buiten de stad 3,9-3,8 l/100 km en gecombineerd 4,2-4,1 l/100 km met 110-108 g/km CO2. Het maximumkoppel van 300 Nm wordt al geleverd bij slechts 1.750 t/min.

De Grandland X 1.5D is ook verkrijgbaar met een geavanceerde automatische achtversnellingsbak, die niet enkel naadloos schakelt, maar ook brandstof en uitstoot beperkt[1] (in de stad 4,5-4,4 l/100 km, buiten de stad 4,0-3,9 l/100 km en gecombineerd 4,2-4,1 l/100 km met 109-108 g/km CO2).

Voor een optimale nabehandeling van de uitlaatgassen van de 1.5 diesel is het emissie­reductiesysteem – dat bestaat uit een passieve oxidatiekatalysator/NOx-adsorbeerder, AdBleu-injectie, SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) en dieselroetfilter (DPF) – samengebracht in één compacte unit, zo dicht mogelijk bij de motor. De NOx-adsorbeerder werkt als een koude startkatalysator die de stikstofoxide-emissies laag houdt voordat de SCR ingrijpt bij hogere bedrijfstemperaturen.

Dankzij de nieuwe 1,5-liter motor en de bestaande 2.0 diesel met 130 kW/177 pk (brandstofverbruik[1]: in de stad 5,3-5,3 l/100 km, buiten de stad 4,6-4,5 l/100 km, gecombineerd 4,9-4,8 l/100 km en 128-126 g/km CO2), die uitgerust is met hetzelfde emissiereductiesysteem als de 1.5-motor, hebben Grandland X-klanten nu de keuze uit twee krachtige maar zeer zuinige dieselmotoren.

De instapversie van de Grandland X heeft de 1,2-liter Direct Injection Turbo PureTech-benzinemotor met 96 kW/130 pk aan boord. Deze driecilindermotor sleepte vier keer op rij de award International Engine of the Year in de wacht, is uitgerust met een benzine­roetfilter (GPF) en is verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak of een automatische achtversnellingsbak. Deze uitdager in het SUV-segment haalt topsnelheden van 188 km/u en trekt op van 0 tot 100 km/u in 10,1 seconden (brandstofverbruik manuele versnellingsbak[1]: 6,1 l/100 km in de stad, 4,9-4,8 l/100 km buiten de stad, 5,3-5,2 l/100 km en 121-120 g/km CO2 gecombineerd; brandstofverbruik automatische versnellingsbak[1]: 6,1-6,0 l/100 km in de stad, 4,9-4,8 l/100 km buiten de stad, 5,3-5,2 l/100 km en 121‑119 g/km CO2 gecombineerd).

Mokka X: turbomotoraanbod start met 1.4 Turbo met 120 pk

Voor de Mokka X betekent de overgang naar Euro 6d-TEMP een nieuwe, sterkere instapbenzinemotor, waardoor deze bestseller-SUV uit het B-segment nu uitsluitend door turbogeladen motoren wordt aangedreven. De 1.4 Turbo met 88 kW/120 pk en Start/Stop (brandstofverbruik[1] in de stad 8,1-8,0 l/100 km, buiten de stad 5,7-5,5 l/100 km, gecombineerd 6,6-6,4 l/100 km, 151-148 g/km CO2) drijft de voorwielen aan met een handgeschakelde zesversnellingsbak en vervangt daarmee zijn voorganger van 1,6 liter met 85 kW/115 pk en natuurlijke aanzuiging.

Opels Euro 6d-TEMP-lancering maakt deel uit van het engagement van het merk om marktleider te worden in het verminderen van voertuiguitstoot. De volgende haltes in deze reis zijn de introductie van vier elektrische modellen tegen 2020, waaronder de Corsa van de nieuwe generatie, die ook als volledig elektrische auto beschikbaar zal zijn, en de Grandland X plug-inhybride. Tegen 2024 gaat Opel een elektrische versie van al zijn personenwagens aanbieden – als hybride of elektrische auto op batterij – naast de modellen die worden aangedreven door interne verbrandingsmotoren, en wordt het merk dus volledig elektrisch voor personenwagens.

WLTP-rijcyclus: meer realistische gegevens over brandstofverbruik

Opels Euro 6d-TEMP-initiatief valt samen met de introductie van de Worldwide Harmonized Light Vehicle-testprocedure (WLTP) voor het meten van het brandstofverbruik en de uitstoot, die vanaf september dit jaar verplicht wordt voor alle nieuwe geregistreerde voertuigen.

WLTP is, net als de New European Driving Cycle (NEDC), een laboratoriumtest, maar terwijl de huidige NEDC-norm stedelijke-, buitenstedelijke en gecombineerde verbruiks­waarden bepaalt op basis van een theoretisch rijprofiel, gebruikt de WLTP “echte” rijprofielen afkomstig van een wereldwijd statistisch onderzoek. De WLTP-rijcyclus bestaat uit vier delen met verschillende gemiddelde snelheden: laag, gemiddeld, hoog en extra hoog. Elk deel omvat verschillende rij-, stop-, versnellings- en remfasen die de dagelijkse rijomstandigheden realistischer weerspiegelen.

Elke combinatie van motor en versnellingsbak voor een specifiek voertuigtype wordt getest met zowel de zuinigste als de meest verbruikende voertuiguitrusting. De verkregen gegevens zijn wereldwijd met elkaar te vergelijken, terwijl de NEDC-waarden enkel voor Europa gelden.

Real Driving Emissions: zowel metingen op de weg als in het laboratorium

Bij de start van de overgang naar WLTP in september 2017, werd de Euro 6c-emissienorm de wettelijke vereiste voor de typegoedkeuring van nieuwe voertuigtypes. Voertuigtypes die aan de norm voldoen door te slagen voor de RDE-test (Real Driving Emissions), zijn conform Euro 6d-TEMP. RDE is een aanvulling op WLTP en meet de schadelijke stoffen die auto's uitstoten tijdens het rijden op de openbare weg.

Euro 6c wordt in september van dit jaar een wettelijke vereiste voor alle nieuwe voertuigregistraties. Euro 6d-TEMP wordt vervolgens verplicht vanaf september 2019.

Euro 6d-TEMP heeft een NOx-conformiteitsfactor van 2,1. Dit is de maximale foutenmarge waarmee auto's de NOx-limiet in het echte verkeer mogen overschrijden, gemeten in de RDE-test. Euro 6d-TEMP zal worden vervangen door Euro 6d met een NOx-conformiteitsfactor van 1 (plus een foutenmarge van 0,5), in januari 2020 voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf januari 2021 voor nieuwe voertuigregistraties.

[1]WLTP-metingen omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron opel.be media

Nieuwe Opel Combo: ruime bestelwagen met compacte afmetingen en unieke technologie

 

  • Beste ooit: vijfde generatie van Opel Combo biedt toonaangevende efficiëntie
  • Laadkampioen: eersteklas laadvolume tot 4,4 m3 en tot 1.000 kg laadvermogen
  • Vindingrijk voor grote ladingen: ruimte voor twee Europallets
  • Extra veelzijdig: korte en lange versie, dubbele cabine en dakluik
  • Hoogstaande innovaties: permanente achteruitrijcamera en tal van rijhulpsystemen
  • Geconnecteerd: infotainment van de laatste generatie met aanraakscherm van 8 inch
  • Comfort als van personenwagen: verwarmd stuur (uniek in segment), verwarmde voorzetels en klimaatregeling met twee afzonderlijke zones
  • Binnenkort verkrijgbaar: wereldpremière en start van verkoop in septemberOpel Combo 503402

Opel kondigt de vijfde generatie aan van zijn compacte, multifunctionele bedrijfsvoertuig, de Combo. De nieuwe Combo bestelwagen werd ontwikkeld met de ambitie om aan professionals eersterangs efficiëntie te bieden in combinatie met de laagste eigendoms­kosten van het segment. Daarvoor beschikt de wagen over een gloednieuwe voertuig­architectuur, een vindingrijke ruimtebenutting en unieke technologieën, wat een grote stap voorwaarts is in vergelijking met de vorige versie. De wereldpremière is gepland op 19 september 2018, tijdens het IAA voor bedrijfsvoertuigen in Hannover. Diezelfde maand gaan ook de orderboeken open. De nieuwe Combo zal leverbaar zijn in heel wat varianten, zoals een korte versie van 4,40 meter en een lange versie van 4,75 meter, beide met twee of drie zetels vooraan in de cockpit. Ook een ruime vijfzitter met dubbele cabine behoort tot de mogelijkheden. Met een maximaal laadvolume tot 4,4 m3, een laadvermogen tot 1.000 kg en een laadlengte tot 3.440 mm voor voorwerpen en werkmateriaal doet de nieuwe compacte bestelwagen van Opel het beter dan de meeste van zijn voornaamste concurrenten. Doorslaggevend voor vele professionals is de slim ontworpen laadruimte tussen beide wielkasten die breed genoeg is voor een Europallet. Zelfs in de laadruimte van de korte versie passen twee van die pallets. Erg lange voorwerpen, zoals houten planken, kunnen dankzij het optionele dakluik in een hoek worden geladen. De Opel Combo van de nieuwe generatie introduceert ook iets unieks in het segment: een sensorgebaseerde overbelastingsindicator[1] geeft met een druk op de knop aan of het voertuig al dan niet te zwaar geladen is.

Er zijn nog meer innovatieve technologieën en tot 19 rijhulpsystemen aan boord in de nieuwe Combo, die rijden, manoeuvreren en het vervoeren van materiaal of personen gemakkelijker, veiliger en comfortabeler maken. De optionele permanente achteruitrij­camera1 (Permanent Rear View Camera) werkt als een ‘digitale’ achteruitkijkspiegel, wat de zichtbaarheid in gesloten of volgeladen bestelwagens aanzienlijk verbetert. Dankzij een tweede camera in de buitenspiegel aan de passagierskant moet de bestuurder zich bovendien geen zorgen meer maken over de blinde hoek aan die kant van het voertuig. Verder kan de nieuwe Combo worden uitgerust met het nieuwe sensorgebaseerde obstakeldetectiesysteem voor de zijflanken (Flank Guard)[2]. Dat helpt vervelende en/of dure blutsen en krassen voorkomen, want het waarschuwt de bestuurder bij het draaien op lage snelheid wanneer de zijkant van de auto te dicht bij een hindernis komt, zoals een zuil, slagboom, muur of ander voertuig. Professionals die vaak over modder, zand of sneeuw moeten rijden, kunnen hun Combo met voorwielaandrijving upgraden met het elektronische IntelliGrip-tractiecontrolesysteem en met de ‘werfopstelling’. Het voertuig heeft dan 30 mm meer bodemvrijheid, stabilisatorstangen vooraan en achteraan, banden met een grotere diameter en aangepaste schokdempers achteraan. De optionele, zeer moderne infotainmentsystemen met Apple CarPlay en Android Auto zorgen er dan weer voor dat bestuurders gemakkelijk de weg vinden naar de meest afgelegen locaties en terug.Opel Combo 503405

“De Opel Combo is de ideale werkmakker. Dankzij het toonaangevende laadvolume in zijn segment is bijna geen enkele job hem te groot. Hij is ook uitgerust met ultramoderne technologieën die voorheen alleen in personenwagens te vinden waren. Daarmee is de Combo een bedrijfsvoertuig dat de bewezen kwaliteiten van personenwagens overneemt wat betreft rijhulpsystemen, veiligheid en comfort. Een allrounder in de beste zin van het woord”, zegt Managing Director Sales & Marketing Peter Küspert.

Laadcapaciteit van een groter voertuig: de Combo als multifunctionele transportwagen

De naam ‘Combo’ staat al vier generaties lang en meer bepaald sinds 1986 synoniem voor compacte, multifunctionele transportwagens voor professionals. De eerste generatie was gebaseerd op een Opel Kadett, de volgende twee op de Corsa-modellen van toen en de vierde was het resultaat van een joint venture met Fiat. Voor de nieuwe, vijfde generatie werd vertrokken van een volledig nieuwe voertuigarchitectuur binnen Groupe PSA, de onbetwiste Europese leider in bedrijfsvoertuigen. Het is dus geen verrassing dat de nieuw­komer het meest competente voertuig op de markt is.

Hij is verkrijgbaar in verschillende varianten met ontelbaar veel toepassingen:

een korte versie van 4,40 meter met een wielbasis van 2.785 mm, een laad­vermogen tot 1.000 kg en een laadvolume van 3,3 tot 3,8 m3, waar gemakkelijk werktuigen met een lengte tot 3.090 mm in passen. Wie nog langere voorwerpen moet vervoeren, kan de Combo bestellen met openklappende achterdeuren en een handig dakluik. Dat laatste maakt het mogelijk ladingen tot 100 kg in een hoek te plaatsen, zodat de achterdeur altijd dicht kan.
een lange XL-variant van 4,75 meter met een wielbasis van 2.975 mm en een maximaal laadvolume tot 4,4 m3, waar zelfs gereedschap van 3.440 mm lang in past.

Ook de lage laaddrempel van slechts 557 mm van de achterdeuren vormt eveneens een groot voordeel: grote voorwerpen zijn eenvoudig te laden. Tussen beide wielkasten is er plaats genoeg om met een vorkheftruck twee Europallets te laden, zelfs in de kortste Combo. Uiteraard is ook aan de veiligheid gedacht: zes bevestigingsringen op de vloer en vier optionele ringen op halve hoogte houden alles op zijn plaats.

De zogenaamde overbelastingsindicator1 is een belangrijke nieuwe veiligheids­voorziening van Opel. Wanneer de motor start, meet het systeem automatisch de massa aan boord. De bestuurder kan het sensorgebaseerde systeem ook vragen om de last op de assen te wegen door op een knop te drukken. Als het gewicht meer dan 80 procent van het toegestane laadvermogen bedraagt, gaat er een witte led branden. Als het voertuig te zwaar geladen is, gaat er een oranje signaal met uitroepteken branden.

De nieuwe Combo biedt ook een oplossing om zowel personen als materiaal te vervoeren, namelijk de versie met dubbele cabine. Deze biedt comfortabel plaats aan vijf personen inclusief de bestuurder, terwijl het werkmateriaal veilig achter de scheidingswand zit.

Ontspannen rijden: toptechnologie en comfort van een personenwagenOpel Combo 503417

Wat laadruimte betreft, is de Combo een bestelwagen ‘pur sang’, maar hij biedt ook toptechnologie die uniek is in het segment, en evenveel comfort voor de inzittenden als de Combo Life-personenwagen die sinds juni te koop is.

Innovatieve rijhulpsystemen zoals de permanente achteruitrijcamera1 zorgen voor uitmuntende zichtbaarheid, waardoor rijden meer ontspannen verloopt. Iedereen die al met een bestelwagen gereden heeft, weet dat het niet altijd vanzelfsprekend is om in de achteruitkijkspiegel iets te zien. In een volgeladen of gesloten bestelwagen is dat zelfs onmogelijk. In die gevallen kan de bestuurder alleen op de buitenspiegels afgaan. Maar niet in de nieuwe Combo. Wanneer deze is uitgerust met een achteruitrijcamera, is de zone achter het voertuig zichtbaar op het infotainmentscherm. Enerzijds vergemakkelijkt dat het manoeuvreren, dankzij de richtingslijnen die verschijnen zodra de bestuurder in achteruit schakelt. Anderzijds geeft het in de overige versnellingen een zone van 4 tot 30 meter achter het voertuig weer, als een soort permanente ‘digitale’ achteruitkijkspiegel. Een tweede camera1 in de buitenspiegel aan de passagierskant verbetert de algemene zichtbaarheid nog meer. Zodra de indicator aan de passagierskant geactiveerd wordt, verschijnt het beeld van die zijkant op het scherm. Dat verhoogt de veiligheid voor alle weggebruikers, want voor Combo-bestuurders zijn blinde hoeken vrijwel onbestaande.

Verder is de nieuwkomer uitgerust met nog meer ultramoderne rijhulpsystemen, naar het voorbeeld van de Combo Life-personenwagen. Het aanbod is uniek op de markt en omvat:

  • aanrijdingswaarschuwing vooraan (Forward Collision Alert) met voetgangersdetectie en automatische noodrem (Automatic Emergency Braking)[3],
  • systeem om de rijstrook niet ongewild te verlaten (Lane Keep Assist),
  • hulp bij afdalen (Hill Descent Control),
  • intelligente snelheidsaanpassing (Intelligent Speed Adaptation),
  • automatische cruisecontrol (Automatic Cruise Control),
    waarschuwing voor slaperigheid bij bestuurders (Driver Drowsiness Alert),
  • en verkeersbordherkenning (Speed Sign Recognition).

En last but not least zorgt de nieuwe generatie infotainmentsystemen voor uitstekende connectiviteit aan boord. De met Apple CarPlay en Android Auto compatibele Multimedia Radio- en Multimedia Navi Pro-systemen zijn gemakkelijk te bedienen via het prominent aanwezige, gemakkelijk te lezen kleurenaanraakscherm van 8 inch dat binnen handbereik zit. Het ingebouwde navigatiesysteem van de topversie met Europese kaarten en 3D-navigatie geeft ook TMC-updates (Traffic Messaging Channel), zodat de bestuurders altijd de perfecte route naar hun klanten kunnen kiezen en files vermijden.

En niets is zo heerlijk als genieten van comfort voor of na het werk, met verwarmde zetels vooraan, een verwarmd stuur – uniek in het segment en typisch Opel – en een comfortabele achterbank. De inzittenden kunnen zelfs op de heetste dagen het hoofd koel houden, dankzij de klimaatregeling met twee afzonderlijke zones.Opel Combo 503419

Net als de personenwagenuitvoering zal de Combo worden aangedreven door pittige, efficiënte motoren met moderne versnellingsbakken. Samen met het eersteklas laad­volume, het comfort als dat van een personenwagen en het uitgebreide entertainment­aanbod aan boord, maken ze van de nieuwe Opel Combo het ideale bedrijfsvoertuig dat universeel inzetbaar is en verder gaat dan het dagelijkse beroepsleven.

bron opel media.be

Opel gaat introductie Euro 6d-TEMP ruim vooraf met 79 nieuwe motorenversies

  • Van ADAM tot Zafira: Euro 6d-TEMP over hele modellenreeks
  • Optimale uitstootbeperking: SCR-diesels en partikelfilter voor 1,6-liter benzinemotor met directe injectie
  • Volgende stappen in lage-emissie-uitrol Opel: Corsa BEV, Grandland X plug-in hybride

Nu al, ongeveer 14 maanden voordat Euro 6d-TEMP in september 2019 verplicht wordt voor alle nieuw geregistreerde auto's, voldoen 79 Opel-aandrijflijnen reeds aan de strenge nieuwe normen. Opel speelt dan ook een voortrekkersrol bij het toepassen van de toekomstige Europese emissienorm, die ook rekening houdt met de resultaten van rijtesten op de openbare weg (RDE, Real Driving Emissions). Over de hele modellenreeks van Opel zijn nu benzine- en lpg-motoren beschikbaar die aan Euro 6d-TEMP voldoen – van ADAM, KARL en Corsa, over Astra, Cascada en Insignia, tot Mokka X, Crossland X, Grandland X en Zafira. Hierbij voegen zich dieselvarianten die eveneens conform zijn.

Opel Corsa 292033Opel Insignia Grand Sport 304398Opel Corsa 292033Opel ADAM 281506

'De snelle overschakeling van Opel naar Euro 6d-TEMP maakt deel uit van ons streven om een leidende rol te spelen bij het verminderen van de uitstoot van auto's', aldus Christian Müller, Managing Director Engineering. 'De volgende stap bestaat in de lancering van vier elektrische modellen in 2020, waaronder de nieuwe Corsa als batterij-elektrisch voertuig en de Grandland X als onze eerste plug-in hybride. Tegen 2024 zullen we volledig elektrisch zijn, met een hybride of een batterij-elektrische variant van elk personenwagen­model.'

Naast de talrijke nieuw ontwikkelde motoren voegt Opel ook geavanceerde technologie toe aan de huidige krachtbronnen, om de uitlaatgasnabehandeling te optimaliseren volgens Euro 6d-TEMP. Zo krijgt de Zafira bijvoorbeeld een nieuwe versie van de 1.6-liter benzine­motor met directe injectie. Daarmee zijn alle Zafira-motoren nu uitgerust met een partikel­filter (met inbegrip van de benzineversie), terwijl de dieselmotoren bovendien zijn uitgerust met SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction, selectieve katalytische reductie).

De nieuwe versie van de benzinemotor heeft een vermogen van 100 kW/136 pk en is leverbaar met manuele en automatische zesversnellingsbak (brandstofverbruik[1] model met 5 zitplaatsen: 10,1-8,8 l/100 km in de stad, 6,6-5,9 l/100 km buiten de stad, 7,9-7,0 l/100 km en 182-160 g/km CO2 gecombineerd). Door het kortbij integreren van een GPF-partikelfilter voor benzinemotoren (Gasoline Particulate Filter) wordt een optimale regeneratie mogelijk (oxidatie van de deeltjes die zich in het filter ophopen) en wordt de uitstoot van deeltjes zo veel mogelijk beperkt.

In het SCR-proces voor dieselmotoren wordt AdBlue geïnjecteerd in het uitlaatgas. De oplossing ontbindt in ammonia. Stikstofoxiden (NOx) komen in de katalysator via het uitlaatgas en worden vervolgens selectief omgezet in stikstof en water.

De compacte Opel Grandland X SUV introduceert een nieuwe diesel in het motoren­gamma van het merk. De nieuwe motor is ontworpen om aan de strenge toekomstige emissienormen te voldoen dankzij een innovatieve oxydatiekatalysator/NOx-adsorber, in combinatie met selectieve katalytische reductie (SCR).

De nieuwe 1,5-liter viercilinder turbodiesel met een vermogen van 96 kW/130 pk en een maximumkoppel van 300 Nm bij 1.750 t/min wordt aangeboden met een handgeschakelde zesversnellingsbak (brandstofverbruik[1] in de stad 4,7-4,7 l/100 km, buiten de stad 3,9‑3,8 l/100 km, 4,2-4,1 l/100 km en 110-108 g/km CO2 gecombineerd) en een geavanceerde achttrapsautomaat (brandstofverbruik[1] in de stad 4,5-4,4 l/100 km, buiten de stad 4,0-3,9 l/100 km, 4,2-4,1 l/100 km en 109-108 g/km CO2 gecombineerd). De achttrapsautomaat zorgt niet alleen voor naadloos schakelen, maar vermindert dankzij het lage wrijvingsontwerp ook nog eens het brandstofverbruik en de emissies.

Ook de 1.6-liter dieselmotoren van de Insignia zijn uitgerust met SCR-technologie (brandstofverbruik[1] 81 kW/110 pk 1.6 CDTI Grand Sport: 5,2 l/100 km in de stad, 3,9 l/100 km buiten de stad, 4,4,l/100 km en 116 g/km CO2gecombineerd; Sports Tourer: 5,4 l/100 km in de stad; 4,2 l/100 km buiten de stad, 4,6 l/100 km en 121 g/km CO2gecombineerd / brandstofverbruik[1] 100 kW/136 pk 1.6 CDTI Grand Sport: 7,0-5,8 l/100 km in de stad, 4,6-4,2 l/100 km buiten de stad, 5,5-4,8 l/100 km en 144-126 g/km CO2 gecombineerd; Sports Tourer: 7,0-6,0 l/100 km in de stad, 4,7-4,5 l/100 km buiten de stad, 5,5-5,0 l/100 km en 146-132 g/km CO2 gecombineerd).

Ondanks het matige brandstofverbruik levert de Insignia 1.6 CDTI eersterangs prestaties, met een acceleratie van nul naar 100 km/u in 10,5 seconden en een maximumsnelheid van 212 km/u.

Opel zet zijn Euro 6d-TEMP-offensief voort met de Astra. Met een vermogen van 147 kW/200 pk en een koppel van 300 Nm bezorgt de 1,6-liter benzinemotor, die nu uitgerust is met een GPF-partikelfilter en gekoppeld wordt aan een manuele of automatische zesversnellingsbak, de Astra vijfdeurs en Sports Tourer een maximum­snelheid van 235 km/u en een acceleratie van nul tot 100 km/u in respectievelijk 7,8 en 7,9 seconden (brandstofverbruik[1]vijfdeurs): 8,4-8,2 l/100 km in de stad, 5,4‑5,0 l/100 km buiten de stad, 6,5-6,2 l/100 km en 151-144 g/km CO2gecombineerd; brandstofverbruik[1] Sports Tourer: 8,5-8,3 l/100 km in de stad, 5,5-4,9 l/100 km buiten de stad, 6,6‑6,2‑l/100 km en 154-144 g/km CO2 gecombineerd).

De 1,6-liter turbodieselmotor van de Astra vijfdeurs met 100 kW/136 pk en 320 Nm koppel (brandstofverbruik[1]manuele zesversnellingsbak: 5,5-5,3 l/100 km in de stad, 4,1‑3,9 l/100 km buiten de stad, 4,6-4,4 l/100 km en 121-116 g/km CO2 gecombineerd; brandstofverbruik[1]automatische zesversnellingsbak: 6,1-5,9 l/100 km in de stad, 4,2‑3,9 l/100 km buiten de stad, 4,9-4,6 l/100 km en 130-122 g/km CO2 gecombineerd) is uitgerust met SCR-technologie (selectieve katalytische reductie) om de uitstoot van stikstofoxide verder terug te dringen. De nieuwe 1.6 CDTI zal in de nabije toekomst ook beschikbaar zijn in de Sports Tourer.

 

[1] WLTP-metingen omgezet naar NEDC-waarden voor vergelijkingsdoeleinden.

bron opel belgioum pressroom

Login

Who's Online

We hebben 188 gasten en geen leden online

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok